Waar komt de term goeroe vandaan en wanneer ben je er een?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
9.1K

Het beste antwoord

Het woord goeroe staat voor een spirituele leraar of gids. De term wordt daarnaast in een aantal vakgebieden, zoals ICT en management, ook gebruikt voor bekende personen wier meningen een hoog aanzien genieten.

Etymologisch komt "goeroe" uit het Sanskriet. Het betekent letterlijk "zwaar" en illustreert hoe de positie van een leraar in de conservatieve brahmaanse traditie wordt opgevat. Een successie van goeroes en leerlingen heet parampara. Tibetanen vertaalden Goeroe met Lama, wat "onovertroffen" betekent.

Er zijn ook andere, populaire, niet-wetenschappelijke verklaringen voor de betekenis van het woord. Eén lezing stelt dat Goe staat voor Goekhar, wat wereld betekent en Roe voor Roekhar, god. Een Goeroe is volgens deze lezing iemand die de wereld van de goden kan binnentreden en na terugkomst zijn wijsheid met de mensen deelt. Een Goeroe is dus een voertuig om met de wereld van de goden in contact te komen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een goeroe is een leermeester op spiritueel, maar ook op sommige vakgebieden zoals management en ICT.
Je bent er een als je weet of muggen dronken kunnen worden en hoe ze (de muggen ) dat voorelkaar krijgen.
Dan ben je een GV goeroe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeroe komt van guru (गुरु), een term uit het Sanskriet (een oude Indiase taal), dat leraar betekent.
Een van de mogelijke etymologische verklaringen is dat het komt van gu (donker) en ru (licht), dus in feite iets (of iemand) dat je van het donker naar het licht brengt. Deze betekenis gebruiken de mantrazangers Deva Premal en Miten, en vind ik zelf wel een heel inspirerende.
Op wikipedia staan nog meer etymologische mogelijke verklaringen (bron 2).

In het hindoeïsme, boeddhisme en sikhisme is het een term voor een religieuze leraar. In het "new age wereldje" wordt de term gebruikt voor een spiritueel leraar of leider. Tegenwoordig wordt de term ook in allerlei andere omgevingen gebruikt, zoals in management, ICT, ed., en dan heeft het geen spirituele betekenis meer. De definitie is daar wat losser, het kan iemand aanduiden die men beschouwt als zeer wijs of vooruitstrevend, iemand die in zekere zin ook als leider aangeeft welke kant men op zou moeten.