Omdat het een dochtertaal is van het Nederlands :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat Nederlanders de baas waren van Afrika, Zuid~Afrika eigenlijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Afrikaans is ontstaan uit bepaalde Nieuwnederlandse dialecten die werden gesproken door vooral Zuid-Hollandse en mogelijk ook Zeeuwse kolonisten die zich in de Kaapkolonie vestigden na de stichting van Kaapstad in 1652, vermengd met hieruit gecreoliseerd Hollands, gesproken door inheemse bewoners (onder meer de Khoikhoi ofwel Hottentotten), andere kolonisten (Fransen, Duitsers) en aangevoerde Maleis- en Portugeestalige slaven.[2] Het Nederlands van de zeventiende eeuw werd dus geëxporteerd naar een geheel nieuw gebied, waar het zich in een nieuwe gemeenschap onder diverse invloeden deels zelfstandig verder ontwikkelde.

Teen die middel van die 17de eeu het Europeërs hulle gevestig aan die Kaap. Op taalgebied sou hier 'n proses afspeel wat in alle Nuwe Wêreldlande afgespeel het, waar mense van verskillende tale en kulture vermeng het. Nuwe omgangsvariëteite sou ontstaan. Aan die Kaap sou ook taalontwikkelinge wat latent in Nederlands aanwesig was tot ontplooiing kom)[10], (soos die sinkopee van die intervokaliese -d- en -g- (byvoorbeeld: sadel > saal en regen > reën).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuid Afrika was een verversingspost. Eigendom van de VOC. Na de ineenstorting van de VOC hebben de Engelsen het ingepikt. Tussen 1803 en 1806 was het weer van Nederland, maar omdat we toen onder Frans bewind vielen, was het Frans gebied. Er is een nederlandse kolonie geweest rond kaap de goede hoop. vandaar het Afrikaans, behorend bij de taalgroep Nederlands.
toen de Engelsen de boel overnamen, was ongeveer een derde van de bevolking van Europese, vornamelijk Nederlandse afkomst was (ong 26.000), een derde van Aziatische afkomst en vrijburger en een derde was slaaf.
Er was geen volksplanting geweest op massaschaal, maar er was wel bewust gestreefd naar permanente bewoning van VOC-getrouwen van (overwegend) Nederlandse afkomst.
Deze mensen waren nodig..ook als boer om de verversingspost spullen te leveren..bijv groentes, hout, younameit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 1647 strandde de Nederlander Reynier van Tzum in Zuid Afrika. Ze koloniseerden het land en ze importeerden ook hun taal. Het is 17 eeuws Nederlands, dialecten en zelfs invloeden uit het Belgisch Kempens.

Zuid Afrikaans is een minderheidstaal die angstvallig bewaard wordt. Afrikanen zijn taalpuriteinen. Ze willen geen invloeden uit het overheersende Engels. Zo hebben zij Afrikaanse woorden waar wij engelse voor hebben.
Sagteware aflaai op je rekenaar = Software downloaden op je computer.
De taal is vereenvoudigd t.o.v. het Nederlands. De vervoegingen zijn bijna zoals in het Engels. Ik werk, jy werk, hy werk, wy werk...
Wij hebben dan weer woorden van hun geleend. Een braai = een BBQ. En het bekende Apartheid.
Het wordt gesproken in Namibië en Zuid- Afrika.