Waarvan komt het woord 'anderhalf'? En is het correct Nederlands?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.8K

Het beste antwoord

Anderhalf is een versteende vorm met de letterlijke betekenis "tweede half."

Dat "ander" is weer ontstaan uit de pronominale wortel *eno- (waarbij Latijn enim "voorwaar" en Grieks ene "overmorgen") met het comparatief-achtervoegsel *-tero.

Het woord anderhalf komt voor het eerst in het Nederlands voor in het jaar 1272.

Vergelijkbaar zijn de uitdrukkingen "de een en de ander" en "eenmaal, andermaal."

Deze versteende uitdrukkingen zijn correct Nederlands.

Bron:

Etymologisch woordenboek van het Nederlands A-E (2003)

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Anderhalf
Zo betekent anderhalf, de benaming voor: 1½, letterlijk: de tweede half. De eerste half is: ½, de tweede: 1½, de derde: 2½ de vierde: 3½ enz. "Anderhalf" is in het Nederlands de enige juiste benaming, men zegt nooit "een en een half".

De ooit gebruikelijke woorden "derdhalf" en "vierdhalf" worden niet meer gebruikt, met name na het afschaffen van het rekenen in halven (de halve cent, de halve stuiver). De daalder was de aanduiding voor anderhalve gulden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou eigenlijk het ene heel en het andere half moeten zijn

Toegevoegd na 6 minuten:
in mijn etymologish woorden boek staat behalve het bovenstaande
anderhalf is afgeleid van otherhalf en betekent helft van de tweede
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel een goed antwoord +1