'Hij waxt zijn surfplank'. Is dat goed?

Want waxt wordt niet goedgekeurd door webfeud... Wat is dan de juiste vervoeging?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (3)

ik: wax
hij: waxt
wij: waxen
ik/hij: waxte
wij:waxden

wordfeut doet wel vaker vaag soms klopt een woord wel maar is het fout of andersom

Toegevoegd na 36 seconden:
wij:waxten (sorry)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Je hebt zeker waxden en wordfeut verwisseld, want de d en de t zijn net andersom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds x eigenlijk gewoon ks is en dus ook zo vervoegt wordt. Het wordt tegenwoordig ook wel ‘t ex-kofschip genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervoegd...* het is trouwens het 'ex-kofschip'!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die x heb je daar niet eens in nodig, als je weet dat x gelijk is aan ks en dan zit 'ie toch weer in 't kofschip. (Die 't hoort erbij.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bazzz: 't kofschip is niet compleet. Er komt inderdaad nog een x bij, en ook nog wat vage klanken als sj en sh. Maar omdat deze klanken zo weinig gebruikt worden, en het lastig is een ezelsbruggetje te maken waar ze allemáál in zitten, zijn ze gewoon eruit weggelaten.
Als waxen een officiëel nederlands woord is wel, hoe anders. "Hij brengt een waslaag aan op zijn surfplank" klink niet bepaald ladingdekkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ladingdekkend" Mooie woordspeling. ;)
"Hij waxt" = correct