Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je nou of je het met een e schijft of met en?

Bijvoorbeeld in de zin "Hier raas... vorig jaar nog vrachtauto's door de dorpsstraat (op de ... moet het juiste antwoord). Welke regel is ervoor om te kunnen weten of je het alleen met een e of met en schrijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

meervoud maken en dan kijken wat erachter kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze zin zou het 'raasden' zijn, omdat vrachtauto's meervoud is en het werkwoord dus ook in de 3e persoon meervoud moet staan. Kijk altijd naar wat het onderwerp van de zin is en bepaal dan of dat enkelvoud of meervoud is. En dan zet je het werkwoord ook in enkel- of meervoud. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet zeker maar volgens mij was de regel.

Als de persoonsvorm in het meervoud staat, dan moet de onderwerp ook in het meervoud staan, dus -en. Anders alleen een -e.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je bedoelt raas...
>de of den (raasen/raase ken ik niet)

ik/jij/hij/zij raasde
wij/jullie/zij raasden


De vrachtauto's, zij raasden door de straat.

"Hier raasDEN vorig jaar nog vrachtauto's door de dorpsstraat"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het in meervoud is is het met en en in enkelvoud is het met alleen een e. dus in dit geval is het"Hier raasden vrig jaar nog vrachtauto's door de dorpsstraat." want het zijn meerdere vrachtauto's. Je kan dat onthouden doordat als iets meer is er ook een letter meer bij komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding