Waar komt de uitdrukking: een ZWAK voor iemand hebben?

Hoe komt men op het woord ZWAK? Voel je je zwak als je iemand aardig vindt of moet je dat anders zien?

14 jaar geleden
in: Taal
47.8K

Het beste antwoord

Een "zwak" voor iemand hebben, betekent in sommige gevallen dat je verliefd op diegene bent, of diegene niet zou kunnen weerstaan bij bijvoorbeeld verleiding..

Om dit maar even als voorbeeld te nemen; als een persoon verliefd op iemand wordt kan dit zo heftig zijn dat de ander alles bij diegene kan maken, zelfs werkelijk slecht voor diegene kan zijn, je alles kan laten geloven en je uitgebreid aan het lijntje kan houden, terwijl de verliefdheid maar blijft bestaan en diegene soms zelfs als een hondje achter de ander aan blijft lopen.

Ik denk dat dit ongeveer bedoelt kan worden met de uitdrukking; dat je werkelijk "zwak" kan worden zodra je verliefd bent of iemand onweerstaanbaar vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je een zwak voor iemand hebt, heeft heeft diegene je "zwakke plek"geraakt.Vaak wil je alles voor die persoon doen.Je bent geneigd om sneller toe te geven.
In feite ben je dus zwakker omdat je minder sterk in je schoenen staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet mans genoeg om te kunnen weerstaan. Daar komt een zwak vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"niet mans genoeg om te kunnen weerstaan": grappige uitdrukking; alsof het een 'echte man' dan gelukkig maakt om eeuwig alleen weg te kwijnen en nooit toe te geven aan zijn verleidingen. Leve ons patriarchaal denken *hoest*
zwak in weerstand bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je uitspreekt dat je een zwak voor iemand heb zal je geen harde maatregelen tegen die persoon nemen.
itsme
14 jaar geleden
Er is iets aan een persoon waardoor jij je 'in laat pakken'. Dit heeft in veel gevallen invloed op je handelen. Het heeft echter lang niet altijd te maken met verliefdheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwak voor iemand hebben:
Iemand heel erg aardig vinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
1. Een zwak voor iemand hebben.
Iemand heel erg aardig vinden.

2. Iemand in zijn zwak tasten.
Iemand op een gevoelig plaats raken.

3. Zij heeft een zwak kraampje.
Zij heeft een teer gestel.