Hoe vind je het lijdend voorwerp in de zin?

Ik heb nooit gesnapt hoe je dat nou moet vinden in een zin. Ik vind dat ik dat echt wel moet weten! Daar heb ik jullie voor!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.1K
Annswers
13 jaar geleden
Mooie vraagstelling :) Maar je moet niets natuurlijk. Wat + moet + jij? Niets is het lijdend voorwerp.

Antwoorden (4)

HET LIJDEND VOORWERP

Je vindt het lijdend voorwerp in een zin door te vragen:
wie/wat +gezegde +onderwerp?

Voorbeelden

Hij maakt zijn huiswerk.
Wat maakt hij?
antwoord: zijn huiswerk
zijn huiswerk is lijdend voorwerp

De jongens gooiden sneeuwballen.
Wat gooiden de jongens?
antwoord: sneeuwballen
sneeuwballen is lijdend voorwerp

Razend gooide de leraar een krijtje door de klas.
Wat gooide de leraar?
antwoord: een krijtje
een krijtje is lijdend voorwerp

Ze waarschuwden hem niet op tijd.
Wie waarschuwden ze?
antwoord: hem
hem is lijdend voorwerp

Op deze site staat uitleg + oefeningen ;)

http://www.cambiumned.nl/lijdend_voorwerp.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ waardevol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi uitgelegd! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+goed hoor
Ik vond het altijd het gemakkelijkste te vinden door te vragen : wat WORDT er....in de zin.
Wat je dan als antwoord krijgt, is het lijdend voorwerp.

Als je er AAN voor kan zetten, is dat het meewerkend voorwerp (AAN wie wordt iets gegeven, gevraagd, enz)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kijk letterlijk wie of wat "lijdt" in een zin (of zou kunnen lijden)

dus als de zin is: de man koopt een huis in spanje met een balkon

dan vervang ik het werkwoord bijv door BREEKT en ik kijk wie/wat er stuk gaat:

de man BREEKT een huis in spanje met een balkon

Zin wordt natuurlijk wat onzinnig maar het is wel duidelijk wat breekt: het huis
amigo
13 jaar geleden
Mooi om te zien dat er verschillende manieren zijn om naar zinsontleding te kijken:

- de grammaticaregels volgen (wie/wat + ow + gez)
- de zin analyseren (wie/wat wordt)
- de betekenis onderzoeken (bijna intuitief)

Als het onderwijs uit zou gaan van deze verschillende leerstijlen, dan gaan veel meer mensen het gemakkelijk en waarschijnlijk zelfs leuk vinden.