'bright' is helder, licht, soms ook fel (zonlicht)', of 'slim' (idee, inval)
'brightly' wordt vaak figuurlijk bedoeld : een opmerking, bijv, een toon van de stem. Kan bijv ook 'gemaakt vrolijk' betekenen.

Voor zover ik weet, is het geen 'slang'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
achtervoeging -ly betekent bijwoord.
zonder -ly betekent bijv. naamwoord.
-1 dus.
Bright is een bijvoeglijk naamwoord (adjective), brightly is een bijwoord (adverb). De eerste slaat op een zelfstandignaam woord, de tweede op een werkwoord.

"The light is bright, it's a bright light" (het heldere licht)

"The fire is burning brightly" (nu gaat het erom dat het helder/fel brandt)
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'1 minuut geleden'... Dat is toch jammer, anders had ik dit nog kunnen zeggen. ;) Beste antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het geen goede uitleg helaas
gvrox
12 jaar geleden
Dat vind ik jammer om te horen Corsa66, wat vind je er onduidelijk aan en hoe zou ik het kunnen verbeteren ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie mijn uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zie daarbij mijn uitleg. ;) Gvrox, je antwoord blijft mijns inziens het beste antwoord. :)
gvrox
12 jaar geleden
Dank je MufMuf, Corsa66 heeft nu wel uiteindelijk iets nuttigs toegevoegd. Helaas heb ik ook ineens een minnetje te pakken...
bright
bijvoeglijk naamwoord
helder, licht, lumineus
blank
fonkelend, schitterend, levendig
vlug, pienter, snugger
opgewekt, vrolijk, blij, fleurig
rooskleurig [v. toekomst &]

bright and early
voor dag en dauw (op)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
copy paste van de betekenenis van bright, maar nergens duidelijk gemaakt wat het verschil is tussen bright en brightly.
Bovendien is het juiste antwoord 4 uur eerder al gegeven.
-1
Wat belangrijker is om te weten wanneer je LY gebruikt op het eind. LY op het eind gebruik je als er eerder in de zin een werkwoord is gebruikt. In dit geval burning.

Enkele voorbeelden:

She walks (ww) slowly (bijwoord) zegt iets over walks
She hurt (ww) herself badly (bijwoord zegt iets over hurt)
Shine (ww) on brightly (bijwoord zegt iets over Shine)

The light is bright (light is hier geen ww dus is bright hier geen bijwoord)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord spreekt zichzelf tegen. Je zegt dat je '-ly' gebruikt wanneer er eerder in de zin een werkwoord is genoemd, maar dit is NIET correct. In élke goed lopende zin staat een werkwoord namelijk en toch gebruik je niet in elke zin -ly. Je gebruikt -ly als het een bijwoord is (oftewel: wanneer dat woord iets zegt over het werkwoord in de zin). Wanneer het woord iets zegt over een zelfstandig naamwoord, is het niet langer een bijwoord maar een bijvoeglijk naamwoord. Je krijgt dan geen -ly achter het woord. Om even je eigen voorbeeldzinnen erbij te pakken: She walks (ww) slowly (bijwoord) zegt iets over walks --> die klopt She hurt (ww) herself badly (bijwoord zegt iets over hurt) --> die klopt. Shine (ww) on brightly (bijwoord zegt iets over Shine) --> Ik vind dit op zichzelf een vreemde zin, maar de grammatica klopt. The light is bright (light is hier geen ww dus is bright hier geen bijwoord) --> Deze klopt absoluut NIET. Ook in deze zin staat een werkwoord, namelijk 'is'. 'Is' is een vorm van 'to be' en daarmee een werkwoord. Het woordje 'bright' zegt in deze zin alleen niet iets over het werkwoord (is), en is daarmee geen bijwoord. Wel zegt het iets over 'light', een zelfstandig naamwoord. Daarmee is 'bright' geen bijwoord maar een bijvoeglijk naamwoord en komt er dus geen -ly achter. Je antwoord is niet correct en daarom een min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bright zegt niks van IS. Dat bedoelde ik ermee te zeggen. Het bijwoord heeft wel degelijk iets te maken met het ww. Shine on brightly is overigens een band. Klopt wel dat is hier een werkwoord is mee eens, maar het zegt verder niks over IS. Ga het nog wel verder uitzoeken in ieder geval is het antwoord van Gvrox niet volledig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook nog even gevonden. Overigens kunnen we beter spreken van achtervoegsel (suffix) Wanneer een bijwoord wordt afgeleid van een bijvoegelijk naamwoord dient er de suffix -ly aan te worden toegevoegd. Deze suffix is waarschijnlijk als zodanig in gebruik gekomen onder invloed van het Franse -ment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vond dit ook nog even: Als het bijwoord hoort bij een werkwoord van zintuigelijke waarneming blijft het achtervoegsel -ly ook achterwege. Hier worden nog wel eens fouten in gemaakt:
Brenda looks good.
Indian dishes often taste very spicy.
Débussy's music sounds rather original.
Pig dropping smell even more nasty than cow faeces. met andere woorden IS is geen zintuigelijke waarneming in dezen. Zoals ik al eerder zei het slaat niet op is. Ben het wel met je eens dat het niet zo is dat bij elk werkwoord LY moet volgen.
gvrox
12 jaar geleden
Die laatste toevoeging is er wel eindelijk eentje die ook echt wat toevoegt.