Ik heb moeite met de Engelse 'th'-uitspraak. Weet iemand hoe je deze onder de knie krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Het beste antwoord

Tong tegen je boventanden houden - piepklein beetje uitsteken mag - en niet loslaten komen. Dan alle woorden uitproberen die beginnen met 'so...'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

je moet het heel overdreven doen zij mijn engels leeraar altijd, als jij het voor je gevoel veel te overdreven doet is hij perfect!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'th' kan je het beste uitspreken als: tfs
dus net zoals thankyou maar dan; Tfssankyou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T F S , zo dus
Fluiten met je tong tussen tanden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet fluiten toch spreek ik het goed uit ;)
Het klinkt misschien raar, maar probeer het eens als volgt:

1. ontspan je mond, lippen en onderkaak (zodat je mond een beetje open hangt), zoals je zou doen bij bijvoorbeeld televisie kijken.

2. Nu moet je tong wat naar voren. Niet uitsteken, niet aanspannen. Maar 'tussen je boven en ondertanden leggen'

3. Adem krachtig uit, met je tong en mond nog steeds zoals boven beschreven. Je maakt als het goed is nu een slissend geluid, dat lijkt op de Engelse 'th'-klank lijkt.

4. Als je dat kan, komt de volgende stap:
Zet het puntje van je tong losjes tegen de onderkant van je bovenste snijtanden (je 'upper teeth', zie plaatje) aan.

5. Adem krachtig uit, nu moet het meer op 'th' gaan lijken.

6. Experimenteer met waar je je tong moet plaatsen voorin je mond. Zodra je het beste 'th'-plekje gevonden hebt, heel veel oefenen.

7. Oefen eerst alleen maar de th-klank, later ook woorden met th.

Ik heb een link naar een video toegevoegd, waar een man het nog eens laat zien en uitlegt. (in het Engels,uiteraard) Maar hier zie je goed hoe het met de tong werkt.

Verder kan je zelf andere filmpjes zoeken op youtube waarin het uitgelegd wordt. Zoek hiervoor naar 'pronunciation English th'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flink tongzoenen (soepele tong), daarnaast veel drinken (tong nat houden) en dan maar oefenen voor de spiegel. Dat laatste is nodig om de controleren of er geen regen uit je mond komt tijdens het uitspreken van de th.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de 'th' zo lastig is omdat we er niet van op de hoogte zijn dat Engelstaligen 'sjoemelen' met de uitspraak ervan. Het puntje van je tong plaats je standaard net iets voor je boventanden, daar waar je tandvlees begint. Het is erg subtiel, en plaats je je tong te ver naar voren, dan raakt je tong in de knoop. Te ver naar achteren en het klinkt te veel als een 's' of 'z', zoals Duitsers dat zo goed kunnen: 'zenk joe ferrie much'.

Schaf het boekje 'Sounding Better' eens aan. Dit boekje is speciaal bedoeld voor Nederlanders die hun Engelse (lees Britse) uitspraak systematisch willen verbeteren.

Je leert bijvoorbeeld dat 'Is there' meer weg heeft van 'iz-zer' in plaats van 'is-there'. Dan zul je inzien dat de 'th' klank zo lastig is omdat hij onder invloed staat van de omringende klanken.

Nog een tip. Als je dan zo'n boekje hebt. Neem jezelf dan een keertje op en schroom niet om een keertje naar jezelf te luisteren. Alleen dan kun je het verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke tip, ik ga ook eens zoeken naar dat boekje.
Op de allereerste plaats heel veel oefenen. Dus geen "sank" en geen "tank" you. Het moet dus daartussen zitten. De tong moet licht tussen je tanden zitten maar niet overdreven. Het is ook een kwestie van heel veel oefenen. Zelf heb ik met TH geen moeite meer. Overigens is een th op het eind net even iets lastigers. Birth. Spreek het wat langzaam lijzig uit. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het vroeger zo geleerd: Doe je tong tussen je tanden, zodanig dat er net een puntje uitsteekt. Zeg dan de "s'.
dan zeg je geen Sank you meer maak klinkt de S, of eigenlijk de "th" precies zoals het moet. Veel oefenen, dan kan later het puntje van je tong in je mond, net achter je tanden.