Hoe heet de term waarmee aangegeven wordt dat de politiek en/of een krant nieuws achterhoudt?

Soort tegenovergestelde van propaganda.

12 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Dat heet: Censuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Of: doofpot.

In de moderne betekenis wordt "in de doofpot stoppen" figuurlijk gebruikt, om aan te geven dat men onwelvallige gebeurtenissen liever niet in de openbaarheid brengt en er zoveel mogelijk over zwijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
propaganda: opzettelijk eenzijdige informatie geven
manipulatie: opzettelijk feiten weglaten of verdraaien
indoctrinatie: langdurig, systematisch en dwingend eenzijdige opvattingen en meningen opdringen aan het publiek.

ik denk dus manipulate. indoctrinatie is weer een stapje verder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doodzwijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigentijdse versie: Onder de pet houden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politiek kan aan een krant nieuws geven onder embargo. De krant moet met het publiceren dan even wachten tot het embargo verlopen is.
Rond Prinsjesdag speelt dat wel.