wat is de verleden tijd van het werkwoord vilten?gevold of vervilt?

Toegevoegd na 4 uur:
ik bedoel dus niet een dier villen, maar wol vervilten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Antwoorden (10)

1) Ik geloof niet dat vilten een werwoord is, maar dat je vervvilten bedoelt. Het bekleden met vilt danwel iets tot vilt doen overgaan.

2) jij hebt het niet over verleden tijd, maar over voltooide tijd. Bij mijn weten zou je dit regelmatig vervoegen tot vervilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is de voltooid verleden tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, het is:viltte
Gevold of vervilt zijn het sowieso niet. Dat is namelijk de voltooid verleden tijd van vilten.

De verleden tijd van vilten = viltte
De vereden tijd van volten = volde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk die minnetjes. Zouden jullie ook willen aangeven waarom?? Kan ik ook van leren
Rieneke1
14 jaar geleden
ik denk omdat volten niet bestaat?
heb je niet gemind hoor :)
Ik kende 'vilten' niet als werkwoord. Dat betekent in mijn optiek dat het niet voorkomt in de lijst met onregelmatige woorden, want die lijst is niet zo heel erg lang en dat zou ik me wel herinneren. (Excuus aan de nieuwe medelanders die Nederlands leren en vinden dat het aantal onregelmatigeheden wel erg omvangrijk is...).
Oftewel:
vilten - ik vilt, ik viltte, ik heb gevilt
itsme
14 jaar geleden
vilten is een werkwoord dat betekent het in vilt (doen) overgaan van wol. In verleden tijd is het inderdaad vervilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vilten is geen werkwoord. Bedoel je niet vervilten? Dat betekent het verdichten van wolvezels tot vilt. Het voltooid deelwoord is dan vervilt. De verleden tijd is verviltte. Je hebt ook het werkwoord villen. Dat betekent ontvellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vervoeging lijkt me:
Tegenwoordige tijd: Vilten
Verleden tij: viltte
Voltooide tijd: vervilten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bestaat welk degelijk, zegt Van Dale: vilten betekent "tot vilt maken"
Vilten - viltte (dus dubbel t !!!) - gevilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verleden tijd is viltte,maar wat jij bedoelt is gevilt.
Als het om een dier gaat dat je van z'n velletje ontdoet is het gevild.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennelijk is het werkwoord vilten erij onbekend. Daarom een korte uitleg over vilten:
Vilten is van wol vilt maken. Je doet dit gewoon van de vacht. Je kunt van gevilte wol allerhande leuke producten maken: sjaals, tassen, kussens etc.
Voor meer informatie: zie link

De sjaal op de afbeelding is gevilt.
vilten - viltte - gevilt