Als bij een achternaam een tussenvoegsel hoort, zoals bij DE Vries, welke delen krijgen dan een hoofdletter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
14.3K

Het beste antwoord

"In Nederland schrijft men tussenvoegsels met een kleine letter, mits de voornaam of voorletters ook vermeld worden. Zo is het Pieter van der Meulen, P. van der Meulen en de heer P. van der Meulen. Zonder voorafgaande voornaam of voorletter wordt het (eerste) tussenvoegsel met een hoofdletter geschreven: de heer Van der Meulen; De vergadering werd door Van der Meulen genotuleerd.
Bij het op alfabetische volgorde plaatsen van namen wordt in het Nederlands uitgegaan van het 'hoofdwoord' in de achternaam. Pieter van der Meulen zal dus te vinden zijn onder de M, en niet onder V.

Deze schrijfwijze is tot aan de invoering van het GBA (Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens) gehanteerd; echter met de invoering van het GBA is het aan de eigenaar van de naam om te bepalen hoe de schrijfwijze van zijn naam dient te zijn. Zo kan het voorkomen dat tussenvoegel(s) een onderdeel van de achternaam zijn geworden (achternaam is dan van der Meulen); of dat de tussenvoegel(s) al dan niet met een hoofdletter dient/-en te worden geschreven (tussenvoegsel(s) wordt dan Van der of Van Der). Dit ziet men vooral in Zeeuws-Vlaanderen optreden, alwaar de schrijfwijze vanuit België wordt overgenomen.

Bij gehuwden en geregistreerde partners die hun eigen naam achter de naam van hun partner voeren, wordt de eigen naam ook met een kleine letter geschreven. Zo wordt het Janneke ten Berge-van der Meulen.

Uitzondering zijn namen als d'Ancona. Deze worden altijd met een kleine d geschreven, ook als het gaat om mevrouw d'Ancona."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Het eerste stuk was me al duidelijk dat tweede deel echter niet. Wel ongeveer het stomste wat men heeft kunnen doen overigens de schrijfwijze aan mensen zelf overlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de Nederlandse regels is de zaak ingewikkeld geworden. Waarom niet alle woorden van een naam met een hoofdletter schrijven zoals in Vlaanderen? Trouwens, de Ned. spellingregels vertonen toch een merkwaardige hoofdletterfobie.

Andere antwoorden (2)

Je schrijft dan de Vries.
Of als het voor aan een nieuwe zin is De Vries.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt normaal gezien van naam tot naam af. Ze zeggen trouwens dat mensen van adel een achternaam hebben met een kleine d.