Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met een boormachine boor je, met schroefmachine schroef je, met een strijkijzer strijk je. Maar waarom noem je het knippen als je een schaar gebruikt?

Er zijn natuurlijk nog meer voorbeelden, maar deze schoot me te binnen. Graag een nuttige reactie, dank u.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
940
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en bij een nagel knipper knipje !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een fiets fiets ik met een brommer brommer ik met een auto.......eh ja.....zo zijn er tig woorden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een schaar is een apparaat op zich, het is een apparaat dat een scha(a)rnierende beweging maakt.

Men heeft dan ook voor verschillende doeleinde een apart apparaat nodig, voor bijvoorbeeld voor stof een stofschaar, in de keuken wordt vaak gebruik gemaakt van een vis- en een vleesschaar, in de bouw hebben ze de betonschaar.

Gaan we kijken in de industrie zien we toch ook machines die knip werk verrichten zowel in de textiel- als de metaalindustrie wordt gebruik gemaakt van knipmachines.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De voorbeelden die je noemt zijn samengestelde woorden. Die woorden zijn later pas bedacht; er was al een (hand)boor en pas later kwam de boormachine, je kon al met hand iets gladstrijken, maar met een strijkijzer gaat het wel beter.
Soms valt het werkwoord samen met het gereedschap; boor - boren, zaag - zagen, maar vaak ook niet; mes - snijden, beitel - steken, naald - naaien (of breien).
Zoals zo vaak zit er niet zo veel logica in taal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boormachine, schroefmachine en strijkijzer zijn woorden die iets zeggen over wat je met het instrument kunt doen, over het gebruik en het nut dus.

Schaar zegt iets over de constructie (twee messen die scharen) niet over het gebruik of nut.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dat verband zou je een schaar een knipmachine kunnen noemen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook mijn idee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen kan men niet. Een schroevendraaier noemt men toch ook geen schroefboormachine. Overigens komt het woord scharen niet van de beweging die de schaar maakt, dat is namelijk scharnieren, pas later is het woord scharen als aanduiding er bij gekomen en dan wordt er vaak gedoeld op een samenstel van voertuigen waarbij het achterste voertuig het eerste inhaalt".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en er is weer een minkukel actief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shit happens, Sherpa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doel je op jezelf? Anders ga je in een modeatelier maar is vragen waar ze de stof mee knippen, dat is niet een schaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stof knip ik niet, dat zuig ik op.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding