als mensen vragen waarom draait de aarde rond de zon is dat dan geen taalfout,moet het niet zijn waardoor draait de aarde rond de zon?

ik leer nog maar 2jaar nederlands en heb geleerd dat waarom meer bij een keuze gebruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (6)

Als er "waarom" gevraagd wordt, wordt er gevraagd naar de reden. Als er "waardoor" gevraagd wordt, wordt er gevraagd naar datgene wat het in beweging zet denk ik. Dus eigenlijk zijn het twee verschillende hele interessante vragen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus, zo zie ik het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat denk ik ook... Anders zou het zijn waar om, maar waarom en waar om zijn 2 verschillende dingen. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist 10 met een griffel
Ik denk dat je gelijk hebt, knap dat je dat opvalt.
Sommige woorden of uitdrukkingen zijn zo normaal geworden, dat we weten (of denken te weten)wat er bedoeld wordt.
waarom draait de aarde = om welke reden draait de aarde
Waardoor draait de aarde= welk mechaniek/welke reactie zorgt dat de aarde draait.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, dus +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Lees het antwoord van Impie maar eens. Waarom is puur een vraag waarom iets zo is. Pas als je het antwoord weet kun je verder redeneren, met waardoor draait de aarde rond de zon, maar dat is een andere vraag.
Ja, je hebt gelijk.

Heel vaak - en in dit geval zeker - is een "waarom-vraag" gewoon niet te beantwoorden.

De aarde draait om de zon, omdat dat zo ooit ontstaan is bij het ontstaan van aarde en planeten.
Daar is geen reden voor. Het is gewoon zo.

WaarDOOR het zo is, dat is een ander verhaal.
Dat beantwoord de vraag: HOE komt het
dat die aarde om de zon draait?
Dat is dus een technisch verhaal en heeft te
maken met het evenwicht tussen de aantrekkingskracht van de zon en de beweging van de aarde om de zon.

Maar dat beantwoordt niet de vraag waarOM dat zo is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt geleerd dat waarom bij een keuze gebruikt wordt.

Dat klopt.

En in dit geval is er geen sprake van een keuze,
dus is het waarom niet relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WaarOM geeft iemand hier een min? Hier is die keuze wel relevant en kan de minnaar een reden geven.
Als ie het lef heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min slaat nog nergens op, maar ik zal hem proberen te verdedigen. Als je vraagt: "Waarom draait de aarde rond de zon" wil je weten waarom hij niet stuurloos door het heelal vliegt of rond een andere ster draait. Dat dit lastig/niet uit te leggen is maakt de vraagstelling nog niet foutief. Antwoorden op de vraag met de strekking dat het door aantrekkingskracht in stand gehouden wordt zouden wel foutief zijn. Daar heb je de andere vraag voor. Vind je het wat? Oh en plus, puur omdat het irritant is om een min te krijgen zonder argumentatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet MrTomaat.
Ik vind het net zoiets als: Waarom zijn bananen krom?
Het antwoord dat ze nu eenmaal zo gegroeid zijn,
is net zo min een antwoord als dat van Andre van Duijn:
anders zouden ze niet in de schil passen.
Of: waren de bananen recht van lijn
dan zouden het geen bananen zijn. M.a.w. Waarom zou vervangen moeten worden door:
hoe komt het, waardoor, hoe is het ontstaan? Bedankt voor de plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staan hier overal minnetjes, dus ik denk, dat er gewoon een flauwe grapjas die geen hobby heeft, hier de hele rij af gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1.
Zo vreemd, dat zoveel mensen altijd 'waarom' gebruiken bij fenomenen waar helemaal geen 'waarom' bij van toepassing is (tenzij je aan 'magisch denken' doet, als je bijvoorbeeld ervan uitgaat dat alles wat er gebeurt door een God zo ontworpen is, of dat alles een al vastgesteld doel dient, dan zou er wel een 'waarom' van toepassing zijn, maar dat bedoelen mensen vaak niet).

@MrTomaat:
Als je vraagt waaróm de aarde niet stuurloos door het heelal vliegt of rond een andere ster draait, vraag je in feite naar de keuze die daarachter zit, naar het doel dat gediend wordt door het rond de zon draaien/door het niet stuurloos rondvliegen of rond een andere ster draaien.
Maar waarschijnlijk is dat niet wat iemand eigenlijk bedoelt met de vraag, waarschijnlijk wil diegene weten waar het door komt dat de aarde niet stuurloos door het heelal vliegt of rond een andere ster draait, en dan moet je dus vragen naar het 'waardóór' en níet naar het 'waaróm'.
Theoretisch gezien is het inderdaad een taalfout. (Tenminste; als de vraagsteller wil weten hoe dit natuurkundig in elkaar zit.)

Bij een vraag met "waarom" vraag je naar een reden/bedoeling. Bij "waardoor" naar een (technische) oorzaak.

Maar in de praktijk wordt dit regeltje vaak niet toegepast. "Waarom" wordt veel vaker gebruikt dan "waardoor".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou daar toch twee verschillende antwoorden op geven.

Waarom: omdat het planetenstelsel uit een grote wolk is ontstaan waarbij de planeten het grootste impulsmoment opvingen, en de zon de grootste massa.
Waardoor: de Aarde draait door de middelpuntvliedende kracht om de zon.

Verder vind ik het heel netjes dat je de taal zo zorgvuldig benadert. Daar kunnen heel wat Nederlanders een lesje van leren! Compliment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij bij waarom en waardoor noemt, zijn béide onderdelen van het waardoor, ze zijn namelijk beide onderdeel van de óórzaak, niet van het dóel.
bij waardoor vraag je meer naar de oorzaak en bij waarom vraag je naar de reden... dus het ligt eraan wat ze eigenlijk willen vragen