Waarom wordt het woord "Nieuwsgierig(heid)" zo genoemd?

Nieuwsgierig, weetgierig, leergierig... 't Heeft toch niets te maken met gierigheid?
Je zou eerder het tegenovergestelde denken. Woordenboeken maken mij niet wijzer hierover, ook niet het Etymologische boek. Ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is best wel een goede vraag want de van Dale zegt over het woord gierig: "niet bereid iets van zijn bezit af te staan". Maar als je soms ziet hoe het nieuws als een lopend vuurtje rondgaat dan klopt dat inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik associeer gierigheid toch met andere dingen dan nieuwsgierigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee precies, want er is ook niks mis met nieuwsgierig, leergierig etc. Integendeel zelfs. Maar vooral bij het woord nieuwsgierigheid krijgt men vaak een negatief beeld.

Het beste antwoord

een ander woord voor gierig is 'inhalig' - je bent dus inhalig naar dingen die voor jou 'nieuw' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt als een bus, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inhalig is iets anders dan gierig. Als je inhalig bent, ben je hebzuchtig. Als je gierig bent, dan ben je weinig bereid iets te willen uitgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DAt juist JIJ dat antwoord geeft , gezien je nickname ;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
nieuwsgierig, nieuws garen...
gieren...gierig zijn.
inhalig heeft een wat negatieve lading, maar gierig kan ook zijn; hebberig zijn, op een positieve manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kon niet echt een antwoord vinden waar ik blij mee was, dus heb ik maar gekozen voor de meeste plusjes.

Andere antwoorden (4)

je bent NIEUWS GIERIG. of te wel gierig naar het nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat nieuwsgierigheid zo is genoemd, omdat het vaak als negatief wordt gezien om veel te willen weten. Niet vwb kennis, maar meer vwb bijvoorbeeld roddels of het laatste nieuws. Denk maar aan de roddelbladen, die zijn veel te gierig naar nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, jij bedoelt in de trant van een nieuwsgierige buurvrouw of zoiets. Dan krijgt het inderdaad al snel een negatieve bijklank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Gierig naar...' Sorry, maar dat klinkt mij niet erg Nederlands in de oren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet: Je moet het ook lezen als "gierig naar nieuws". In het belang van de uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou het eerder nieuwsgretig moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@hen3ette: maar dat klinkt weer niet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwsgretig, dat dekt wel de lading, dat zou eigenlijk een goed woord zijn. :)
Betekenissen van het woord:
GIERIG
-behoeftig -krenterig -schraal -spaarzaam -vrekkig -zuinig -schriel -schraperig -schraapachtig -schraapzuchtig -inhalig -hebberig -hebzuchtig

Ze kunnen natuurlijk niet allemaal in deze context maar wel:

Behoeftig naar nieuwtjes
Inhalig naar nieuwtjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak veranderen woorden in de loop der tijd van betekenis.
Zo schijnt 'slecht' vroeger gewond betekend te hebben; en zo zijn we opgeschoven van een slecht soldaat naar een slechte prestatie.