wat is het verschil tussen oorzaak en aanleiding?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
51.4K

Antwoorden (6)

Oorzaak : de bodem waaruit iets ontspringt, 'aanleiding' het zetje, waardoor er aktie ondernomen gaat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorzaken -> achterliggende redenen.
Aanleiding -> hetgeen de bom deed barsten.

Voorbeeld eerste wereldoorlog;
Oorzaak; spanningen tussen landen, eerdere oorlogen, industrialisatie golf door europa.
Aanleiding; moord op Franz Ferdinand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ruzie met iemand hebt en diegene geeft jou aanleiding om van verbaal geweld over te gaan naar fysiek geweld kan
de oorzaak een bloedneus zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Äls je tijdens je werk uren lang met GV bezig bent is dat de oorzaak van je ontslag maar die leuke vragen die werden gesteld op de site waren de aanleiding..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ieder geval iets complexer dan hier wordt geschreven. Om te beginnen kunnen voorwerpen nooit bewust - aanleiding geven, enkel onbewust -oorzaak zijn. Enkel personen kunnen aanleiding zijn, waarna zij de oorzaak worden, van een gevolg.
Het is wel overduidelijk in ons taalgebruik : aanleiding geven/zijn en oorzaak zijn.
Men kan geen oorzaak geven.
Bij een auto-ongeval kan de bestuurder -aanleiding zijn- Hij rijdt op dat ogenblik. En het slechte wegdek-oorzaak zijn- van oncontroleerbaarheid van de wagen.
Dit is toepasbaar op verschillende gebeurtenissen.
Dit ongevalletje bijvoorbeeld:
Een tak breekt af door een onbekende reden en valt op het hoofdje van een kind. Hier dus een ( materiële ) oorzaak. En het feit dat het kind daar speelde is aanleiding. ( was het er niet...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
(dit is hoe het ons op school werd uitgelegd)
Oorzaak - Hetgene wat de emmer vol laat lopen
Aanleiding - Hetgene dat de emmer doet overlopen