Is de weekverdeling (ma di etc) overal in de wereld in gebruik? Waar niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Antwoorden (2)

Als je bedoelt dat iedereen op ma, di, woe, don, vrij werkt en of het op zat en zon weekend is.

Nee, die weekverdeling is niet overal hetzelfde.

In sommige Arabische landen is het op vrij en zat weekend.
Dit omdat de moslims op vrijdag naar de moskee gaan (hoewel moslims 5 x per dag naar de moskee "moeten").

Het vrijdaggebed is vergelijkbaar met de zondagsmis.

Dus de werkweek begint in Arabische landen op zondag.

Sterker nog, het is in Arabische landen heel gebruikelijk om een 6 daagse werkweek te hebben.

De enige vrije dag is dan VRIJDAG. Echter, overheidsinstellingen en sommige particulieren bedrijven zijn ook op zaterdag gesloten.

Echter, veel mensen werken in bepaalde Arabische landen ook op zaterdag.

Er zijn Arabische landen die hun week op Westerse landen hebben "aangepast". Dus weekend op zaterdag en zondag.

Dit in verband met effecten en aandelen handel. En in verband met banktransacties etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het verleden werden ook wel eens een afwijkend aantal dagen per week gebruikt, maar de meesten zijn daar van af gestapt. Alleen de 5 marktdagen week op Java wordt nog gebruikt, naast onze 7 dagen per week.