Waarom is Nederlands/dutch een moeilijke taal?

Toegevoegd na 1 uur:
Dit vraag i.v.m toen ik op nog op middelbare school zat, de cijfers waren laag voor een toets Nederlands. Zelfs allachtonen hadden gewoon 5/6 voor een nederlands toets.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
15.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 't niet eens met die stelling. Relatief gezien (wereldwijd) is 't geen moeilijke taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals z'n gewoonte is,is het idd weer geen vraag maar een mening! Als (ex) leerling van een middelbare school had ik toch wel een beter taalgebruik verwacht van je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je in je voorbeeld 'autochtonen' (Nederlanders) bedoelt, in plaats van 'allachtonen'?

Het beste antwoord

Nederlands is officieel inderdaad een van de moeilijkste talen ter wereld. Op het chinees na schijnt het zelfs de moeilijkste taal te zijn, al lijkt me dat sterk.
Het heeft natuurlijk alles te maken met de ingewikkelde grammatica, samen met de mannelijke en vrouwelijke woorden (de, het, dit, dat, deze, die), de werkwoordsvormen en het variabele gebruik van de werkwoorden 'hebben' en 'zijn'.

Bedenk maar eens hoe lastig sommige zinnen zijn als je buitenlander bent en graag Nederlands wil leren.
Bv zinnen met een heleboel werkwoorden achter elkaar:
Ik zou dat graag hebben willen laten blijken, maar durfde het niet...'

Nu heb ik het alleen nog over de juiste spreektaal.
Het geschreven woord is zo mogelijk nog lastiger! Voor een Nederlander is het vaak al onmogelijk om foutloos werkwoordsvormen en vervoegingen op te schrijven, leer het als buitenlander maar eens foutloos aan...
Alleen al het gebruik van de d-t in werkwoordsvervoegingen..

Affijn, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar hopelijk heb ik mijn punt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Er is wellicht geen enkele andere taal die zo dubbelzinnig is als de onze, vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah? Probeer eerst maar eens Chinees te leren, als je niet in China bent opgegroeid... Dan praten we verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chinees is niet moeilijk, je moet alleen veel symbolen leren en de uitspraak is voor ons niet zo eenvoudig.
Nederlands is een moeilijke taal omdat hij zo inconsequent is. Taalhervormingen maken het systeem alleen maar ingewikkelder, omdat taalhervormers elitaire mensen zijn, die hun hoogsteigen ei willen leggen.
De ene vindt het moelijk de ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk is relatief. Duits is in principe een moeilijkere taal dan Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook deze vraag komt vaker voorbij.
Uit mijn ervaring met het optrekken met nieuwkomers krijg ik het volgende beeld:
- zinsbouw wijkt af van bv arabisch of turks
- de lidwoorden de en het en constructies als "het grote boek" maar "een groot boek" zijn voor veel anderstaligen vreemd
- bepaalde klanken zijn moeilijk te onderscheiden/en of uit te spreken
- relatief veel onregelmatig en sterke werkwoorden met afwijkende voltooid deel woorden "zingen, zong gezongen"
- spelling niet altijd consistent met uitspraak
- lastige voorzetsels en andere krengen "als te van op in aan er"
En zo nog wel wat meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Toevoeging: omdat we woorden splitsen. Zoals het woord uitgaan: da's één woord: zullen we uitgaan? Soms splitsen we het: gaan we uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...die ook...
Omdat geen enkele taal makkelijk is om te leren.
Het is een kwestie van de spelregels leren en veel oefenen.
Dat kost tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik nou echt een kul-antwoord!
Het ligt er maar net aan hoe makkelijk jij zelf een taal leert (zgn talenknobbel).
Ik heb, toen ik op Bonaire woonde, in een half jaar tijd vloeiend papiamento leren spreken en schrijven.
Waarom? Omdat het een supermakkelijke taal is zonder allerlei moeilijke vervoegingen en zonder mannelijke of vrouwelijke woorden. Verdiep je er een paar maanden in en je kan het spreken.
Dit is dus wel degelijk een taal die makkelijk te leren is, mits je er een beetje je best voor doet en er aanleg voor hebt.
Er zijn wellicht veel "moeilijke" talen. Het nederlands speciaal om al die klinkers achter elkaar soms. Daar bak je niets van de eerste 3 maanden als nieuwkomer. Ik woon hier nu bijna 40 jaar en toch leer ik soms een nieuw woord bij. Het nederlands schrijven is en blijft lastig. Maar ik hou het de klinkers als reden, waarom het zo moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft het Nederlands zoveel meer klinkers dan het Deens? Als je een taal met weinig klinkers wilt, moet je eens Pools proberen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel klinkers achter elkaar, dat komt in het deens niet voor. Daar hebben we de æ,ø,å voor uitgevonden :)
Pools zou me van kant lukken, maar lijkt me wel een hele uitdaging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat leuk dat je Deens bent. Kijk, dat lijkt mij dus moeilijk, al die speciale klinkers (die ik niet kan vinden op het toetsenbord)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah,, linker Alt + numeriek tegelijk 145=æ, 155=ø, 134=å
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij moeten daar toch ook ljstjes van te vinden zijn? Van al die functies die je toetsenbord heeft met al die extra letters en tekens? Ga ik maar eens opzoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of Alt Gr + L = ø, + W = å, en + Z = æ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, daar zijn lijstjes voor. Als je die codes niet fijn vindt, kun je ook Character Map gebruiken. Dat zit in Windows zelf. Daar kun je je speciale teken uitzoeken uit een enorme lijst, en het op die manier in je tekst plakken. Er zijn ook programma's die je kunt installeren om het makkelijker te maken die tekens in te voeren. Dan moet je tijdens het typen bijvoorbeeld beide Control-toetsen tegelijk intypen, en daarna bijvoorbeeld o en / intypen; het programmaatje "mengt" die o en / dan tot een ø. Hetzelfde met a en e, die worden æ, enzovoort.
Ik denk dat autochtone Nederlanders hier moeilijk op kunnen antwoorden. Je moedertaal is zo vanzelfsprekend dat je denkt dat iedere andere taal moeilijker is.
Misschien zijn er ook op GV allochtone medemensen die beter op deze vraag kunnen antwoorden??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie opmerking. +1, hoewel het eigenlijk geen antwoord is maar een reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan moet je het even melden ;-)
Maar, ik vind het op het randje. Want het is mijn antwoord als autochtone Nederlander. Ik had ook kunnen zeggen: dat weet ik niet want het is mijn moedertaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, je ziet het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nederlands wordt denk ik door veel buitenlanders moeilijk gevonden (heb ik van meerdere mensen gehoord) omdat er heel veel onregelmatigheden in zitten. Er zijn erg veel sterke werkwoorden, wanneer de d's en de t's, wanneer een -n tussen het 1e woord en het 2e woord van een samentrekking (zit enige regelmaat in als ze de regels niet elke keer zouden veranderen) en wanneer niet en welk lidwoord moet je gebruiken om maar een paar voorbeelden te noemen. In elke taal zitten natuurlijk wel onregelmatigheden, maar in het Nederlands zitten er wel erg veel (vind ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar staat dat Nederlands een moeilijke taal is. Heb je al geprobeerd Arabisch te leren.

Er zullen ongetwijfeld makkelijker talen zijn om aan te leren, maar ook zeker moeilijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vindt dat dat nog wel meevalt persoonlijk,maar dat is voor iedereen anders,ligt er ook aan op welke leeftijd je met nederlands begint,en of je aanleg hebt voor taal.
ook of je veel leest heeft ook invloed.
wij hebben op ons werk regelmatig allochtonen die een paar maanden een dag per week stage lopen om hun taalgebruik te bevorderen,en je ziet duidelijk verschil in leeftijd en kennis van het nederlands.
ken 2 zusjes allebei effe in de 20 voor 2 jaar terug uit hongarije hier komen werken,de ene spreekt perfect nederlands ,de andere met pijn en moeite .
wat me wel opvat is dat veel mensen met arabische achtergrond er toch meer moeite mee hebben.
maar zelfs ik zie hier elke dag nog woorden voorbij komen waar ik de betekenis nog niet van weet,en die een ander zo uit de mouw schud,wat dat betreft is men nooit uitgeleerd wat taal betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Nederlands zijn er een heleboel regels, met een heleboel uitzonderingen. Zat autochtone Nederlanders hebben problemen met 'dt's, sterke en zwakke werkwoorden etc.
En als ze dan bijna het logica inzien, zal je niet zien dat het eerste voorbeeld weer afwijkend is.

Een taal die in dat opzicht expres makkelijker is ontworpen is het Esperanto. Daar hebben ze expres de logische verbanden en regels uit verschillende talen gehaald om de taal zo leerbaar mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is het Esperanto geen taal. Zodra het Esperanto de natuurlijke taal wordt van voldoende mensen, zal ook Esperanto onregelmatig worden. Je ziet het in alle talen. Elke taal heeft onregelmatigheden. De meestgebruikte woorden zijn het meest onregelmatig - denk maar aan een werkwoord als zijn / to be / sein / etre / essere - in al die talen zijn de persoonsvormen en de tijden heel erg onregelmatig. Hetzelfde met hebben en doen. Dat leidt tot de conclusie dat onregelmatigheid een inherente eigenschap is van een taal.
Kijk even bij deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/nederlands-lastig-leren-meeste-buitenlanders.19446
Daar staan heel mooie antwoorden hiervoor en erg duidelijke voorbeelden van waarom Nederlands zo moeilijk is om te leren.
Autochtone Nederlanders hebben er ook vaak moeite mee. Ik merk hier in de streek dat de vervoeging van werkwoorden een probleem is omdat die in het dialect anders zijn.
Ik denk dat dialecten (en vooral de veelheid daarvan in Nederland) ook wel bijdraagt tot het moeilijk maken van Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mensen die het Nederlands moeten leren kan Nederlands best moeilijk te leren zijn, zeker als de taal heel veel afwijkt van de moedertaal. Er zitten moeilijke klanken in zoals de diftongen (tweekanken), bijv. ij, au ui.En de lettercombinatie 'sch' schijnt voor allochtonen nauwelijks uitspreekbaar te zijn.
Ook de lidwoorden zijn voor veel allochtonen moeilijk te leren.

Maar de Nederlandse taal is in vergelijking tot andere talen helemaal niet zo'n complexe taal. Het is makkelijker dan het Duits met al zijn naamvallen. Ook is het redelijk fonetisch en het heeft niet al te veel klanken.

Er is onderzoek gedaan over moeilijke talen.
Nummer 1 is:
Het Tabassaran (wordt in Dagestan in de Kaukasus gesproken), een taal met maar liefst 48 naamvallen - de meeste ter wereld. Het is een van de vier talen die Guinness world records 1997 "het meest ingewikkeld" noemt. De andere moeilijkste talen zijn volgens het recordboek:

-de Noord-Amerikaanse indianentaal Haida, die de meeste voorvoegsels ter wereld heeft: 70;
-Amale uit Papoea-Nieuw-Guinea, de taal met de meeste werkwoordsvormen: meer dan 69.000 verbogen en 860 onverbogen vormen;
-de taal van de Inuit in Alaska en Groenland, met alleen al 63 verschillende werkwoordsvormen voor de tegenwoordige tijd en meer dan 252 verbuigingen voor zelfstandige naamwoorden

Ook het Fins heeft de naam een erg moeilijke taal te zijn (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fins).

De makkelijkste taal is de Guinness-recordhouder "taal met de minste onregelmatige werkwoorden" (namelijk nul): de kunsttaal Esperanto. De ontwerper van die taal, Ludwig Zamenhof, heeft de grammatica natuurlijk ook bewust eenvoudig gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal is elitair. Zolang een groot deel van de bevolking een taal niet goed kan schrijven, zou de taal moeten worden aangepast aan de bevolking. Dood, Deaud, doot, en ga zo maar door worden allemaal hetzelfde uitgesproken. Je moet geleerd hebben om het verschil te begrijpen. Het verschil slaat nergens op, dus dat is ook moeilijk aan te leren en is al helemaal niet logisch. Zo snel mogelijk overgaan op Engels of Esperanto!!