Leerdams is dan toch een accent en geen dialect?

Leerdam is een stadje ergens in Zuid-Holland.
heel klein. je kan het bijna een dorp noemen,

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3K

Antwoorden (5)

Leerdams is eerder een accent en een leerdammer is de lekkerste kaas tussen de gaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen een accent en een dialect zit hem erin of er alleen sprake is van een andere uitspraak (accent) ten opzichte van de basistaal, of dat er binnen de sprekersgroep (naast eventueel accent) compleet andere woorden worden gehanteerd, als woorden een andere betekenis hebben, of als de grammatica verschilt. In dat laatste geval spreken we van een dialect.

Vraag is dus of Leerdammers alleen woorden anders uitspreken dan in het ABN, of ook eigen grammatica en/of vocabulair kennen. Of dat zo is, kan ik niet beoordelen, maar is in ieder geval niet (compleet) afhankelijk van de grootte van een taalgemeenschap. Het kan dus prima dat een klein dorp een eigen dialect kent. Ga maar eens naar Limburg ;)

Als ik puur naar Google kijk, zou ik overigens "ja" zeggen: http://www.google.com/search?hl=en&q=leerdam+dialect&rlz=1I7GGLL_en
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LEERDAM is ook de beste glas stad ter wereld. Bekent gemaakt door O-I ( owens -illinois )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stad kent minimaal 20.000 inwoners in Nederland... geheel terzijde overigens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stadsrechten is een systeem uit 14e eeuw. Sinds 1800 worden er geen stadsrechten meer uitgegeven. Dat betekent dat Den Haag, Apeldoorn, enz geen steden zouden zijn, omdat ze later zijn ontstaan. Geografen, wat ik ben, kijken nu naar inwoneraantal, infrastructuur, hoogbouw, demografische opbouw, voorzieningen, enz.... voor het verschil tussen stad en dorp. Leerdam niet. Stadsrechten is echt een hopeloos ouderwets systeem. Tenzij je uit de 14e eeuw komt....
Leerdams valt onder het Alblasserwaards-Vijfheerenlands, dat is een dialect.

Zoals alle dialecten verdwijnt het snel. Veel mensen spannen zich daarom in om het voor de toekomst te bewaren.

De Stichting Streektaal Alblasserwaard & Vijfheerenlanden is erg actief op dit gebied.

In de tweede bron kunt u wat voorbeelden lezen van het oude (en nu bijna verdwenen) Leerdamse dialect.

(RJ)