Wat is het verschil tussen een herbergier, een waard, een kastelein en een cafehouder?

Je hebt zoveel (ouderwetse) woorden voor een cafe;
cafe dus, taveerne, herberg,staminee, tapperij, kroeg, bar, pub, saloon...

En dus cafehouder, herbergier, kastelein, waard, barman, kroegbaas...

Zijn dit allemaal slechts synoniemen of zijn er nog verschillen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.7K

Het beste antwoord

Een cafehouder is...de houder van een cafe, ofwel de eigenaar van een cafe.

Een kroegbaas komt in de buurt, maar hoeft niet per se de eigenaar van een cafe/kroeg te zijn. Ik kan immers een cafe bezitten, en jou er in zetten als kroegbaas.

Een barman is iemand die achter de bar staat en de drankjes ed klaarmaakt, danwel serveert.

Een herbergier is de beheerder van een herberg.
Een herberg is de benaming voor een bedrijf dat tegen betaling de mogelijkheid tot eten, drinken en overnachten biedt, tegenwoordig ook wel hotel of pension genoemd.

Een waard is een ander woord voor herbergier, evenals een kastelein. Deze 3 termen betekenen zo goed als hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een herberg is een plaats waar je kunt overnachten.
Dat is doorgaans niet de bedoeling bij een kroeg, café of bar. De kroegbaas, en caféhouder zijn eigenaar van een bedrijf/gelegenheid waar je wat kunt drinken.

De barman werkt bij zo`n bedrijf.
En de herbergier voert taken uit om mensen te kunnen laten overnachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een herbergier heeft een herberg, al dan niet met een kastelein achter de tap ( of zelf) net zoals een cafehouder en een kroegbaas een cafe dan wel kroeg hebben. Een kroeg en een café zijn niet hetzelfde: Bar met tafeltjes erbij of Tafels met een barretje (voor mijn gevoel dan).
Een barman is een moderne kastelein.
Een waard runt een of andere variant van een uitspanning (om nog maar 's een naam te gebruiken), kan ook eigenaar zijn
Saloon en pub zijn buitenlandse varianten.
maar de meeste verschillen zitten in het gevoel / beelde wat je er bij hebt . Ik krijg tenminste verschillende beelden bij cafe, hergerg, pub en saloon.
Ik hoop dat 't een beetje duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herbergier is duidelijk. Iemand die een herberg heeft.
De waard is het hoofd van het huispersoneel dus een soort bedrijfsleider. Dat kan dezelfde persoon als de herbergier zijn.
Achter de tapkast staat de kastelein. Net als de barkeeper achter de bar staat.
Dit alles vond plaats in de herberg.
Met een kroeg werd oorspronkelijk een herberg van mindere kwaliteit bedoeld.
Een café is van oorsprong een koffiehuis.
Een Taveerne (tabeerne, tabernakel) is een tent. Een eettent of drinktent.