Is het 'bij jou thuis' of 'bij jouw thuis'?

Ik twijfel hier al heel lang over.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
44.7K

Het beste antwoord

Volgens Kramers Nederlands woordenboek heeft thuis twee betekenissen. In het ene geval is het een bijwoord, zoals: jij zit thuis bij de televisie, dan vertaal je het naar bij jou thuis.
In het andere geval spreekt men van thuis, wat afgeleid is van te'huis, een gezin waar je als huisgenoot woont. Dit kan je vertalen naar jouw thuis.
Dus kort samengevat, het kan allebei.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit schept nou verwarring. Inderdaad kun je het hebben over 'jouw thuis', maar niet over 'bij jouw thuis'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe klopt je antwoord natuurlijk, maar zoals je zelf al aangeeft zijn hier twee situaties mogelijk. Het kan dus niet allebei, maar het is een van de twee, afhankelijk van de context.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ikkeniewete: Kan best hoor. Neem "bij jouw thuis" in de zin van "tehuis". Vervang "bij" eerst door "in de omgeving van". Dan kun je bijv. vragen "waar is jouw thuis?", daarna "hoe is het in de omgeving bij jouw thuis?" In feite vraag je dus, "hoe is het bij jouw thuis?".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal heel erg weinig voorkomen inderdaad. Ik probeerde ook maar een voorbeeld te verzinnen, anderen kunnen vast met betere komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi ik dacht het zelf ook al, dat bedoelt de vraagsteller wrs niet, maar "bij jouw thuis" is in bepaalde situaties wel mogelijk.

Andere antwoorden (3)

Het is: bij jou thuis
en: in jouw huis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo? Het is toch ook bij zijn huis? bij haar huis? Dus dan toch ook bij jouw huis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jijwelwete, +
Amadea
12 jaar geleden
@T74: jij hebt het over huis terwijl de vraag gaat over thuis. Thuis stamt van "ten huize". Bij jou ten huize, bij jou thuis dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jup, klopt helemaal. Bij zin 2 is er namelijk sprake van een bezittelijk voornaamwoord, bij zin 1 van een persoonlijk voornaamwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74: Ja, het is wel bij jouw huis, maar niet bij jou Thuis ;-) Het is ook bij hem thuis en niet 'bij zijn thuis'. Dus wat ikkeniewete zegt klopt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar is de bron naar de spellingsregels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
basiskennis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks Rinke & Bliets! En erg duidelijke uitleg Amadea! (had ook niet anders verwacht van jou) Dan kan ik nu de plus zetten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo basiskennis? Als de vraagsteller het niet weet is een bron wel handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijk het eens met U en UW.
'Bij uw thuis' klinkt immers niet
en 'bij u huis' ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ikkeniewete het is niet voor mij, het is voor de steller van de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar moeten we dan altijd maar Wiki waki erbij slepen of andere cursussen terwijl het antwoord eigenlijk vrij simpel is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij weet het nu voor het woord huis maar misschien gaat hij weer twijfelen bij fiets of boom of een ander woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is 'bij jouw boom' en 'bij jou in de boom' ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bron http://www.taaluitleg.nl/grammatica/uitlegvnw.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er vanaf of 'ie gebakken is of niet. Net als een zeeuwmeeuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik mis is uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is kabeljauw, als je het over een vissoort hebt ;-)
Vervang jou(w) altijd in "U" als je er niet uitkomt. Bijv: bij UW thuis of bij U thuis. U klinkt beter dus het is JOU.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw thuis bestaat helemaal niet. Het bezit is namelijk HUIS. Jouw huis, jouw fiets jouw moeder enz.

Thuis is geen bezit, maar de plek waarin je leeft. Thuis kun je immers niet aanraken.

De regel is + w bij bezit.

Toegevoegd na 56 minuten:
Bezit kan ook zijn jouw antwoord of jouw reactie. Iets dat van jou is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke uitleg + het gaat om het bezit.
ronaldP
12 jaar geleden
Snap de negatieve beoordelingen niet maar die is eigelijk de enige juiste uitleg...
jou= persoonlijk vnw (ik geef het aan jou of bij jou thuis)
jouw= bezittelijk vnw (het is jouw leven of het is in jouw huis)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan er ook niets anders van maken. " bezit" is altijd + w. maar sommigen vinden het kennelijk leuk om te minnen, ik zit er verder niet mee ;)