Wat is de naam voor dit begrip?

Een tijd geleden genereerde ik 'random article'-pagina's op Wikipedia. Een daarvan was gewijd aan een woord uit de Caraïben/Zuid-Amerika: het duidt de impasse aan waarin twee partners in een bepaald samenwerkingsverband/ gesprek van elkaar verwachten dat die de volgende stap in het proces doet. Zodoende blijft iedereen doen wat hij al deed.
Het woord komt alleen op de eerder genoemde plaats voor.

Wie weet wat ik bedoel?

Toegevoegd na 4 dagen:
- het is niet patstelling / cul de sac.

Het is een woord uit een niet-Europese taal, maar dus een taal uit de Caraïben/Zuid-Amerika.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Een patstelling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben erg benieuwd wat dit nu is, pieker me suf nu :-)

Antwoorden (1)

Het zou "cul de sac" kunnen zijn. Letterlijk betekent het doodlopende weg, maar figuurlijk kan het ook een impasse zijn. En omdat er in Haïti een vlakte is die Cul de Sac heet zal er in wikipedia een verwijzing naar die betekenis van het begrip staan.

Toegevoegd na 5 dagen:
Misschien bedoel je dan "Mexican standoff".
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit is het niet. Het is een vreemd woord, en er was een eigen wiki voor met alleen die betekenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me toch dat het een Spaans of uit het Spaans afgeleid woord moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spaans zou eventueel kunnen (inderdaad niet 'vreemd', zoals ik eerder zei). Ik ben er wel redelijk zeker van dat het een woord is uit een taal die uit dat gebied zelf komt.