Wat is het Nederlandse woord voor downloaden? En wordt het woord wel gebruikt?

Neerladen klinkt een beetje stom of niet? Wat zou het kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
10.3K

Het beste antwoord

Downloaden is, hoe raar het ook klinkt, 'het' Nederlandse woord. In het Engels is het namelijk 'to download'. De -en er achter maakt het een Nederlands woord.

Binnenhalen zou een goede vertaling zijn. In de praktijk zal 'virtueel jatten' ook vaak uitstekend de lading dekken, maar dan breng je de legale downloads, die er ook zijn, weer in diskrediet. Zelf zeg ik inderdaad vaak binnenhalen of binnentrekken, omdat ik het niet zo op Engelse woorden heb, maar in principe is er met het woord 'downloaden' niks mis. Iedereen begrijpt wat je bedoelt, en dat is de bedoeling van taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

download = van het web halen, of dit letterlijke vertaling is denk ik niet maar weet wel dat het dat betekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binnenhalen lijkt me een goede uitdrukking ervoor.

Toegevoegd na 16 uur:
Laat de allesweter Wikipedia mij nu gelijk geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar dacht ik ook aan +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even in een zin gebruiken hoor. Ik moet nog even de gegevens/ video/mp3 binnenhalen. Ja dat is em! Maar wat is dan download (enkelvoud)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht daar inderdaad ook aan aan iets van binnenhalen/overnemen. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik haal nog even gegevens/ video/mp3 binnen
zoiets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Toegevoegd na 16 uur:
Laat de allesweter Wikipedia mij nu gelijk geven!'
lol!
Inladen. Naast het "erin laden", (iets ergens in stoppen) is dit ook een oud Nederlands woord voor uitnodigen, naar binnen brengen.

En bij Uploaden dan uitladen. Je "haalt" het uit de PC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Ja, dat zijn werkwoorden die de lading uitstekend dekken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is volgens mij ook een beetje jouw dingetje, taal, ofniet?
Amadea
12 jaar geleden
Zeker weten!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was me al opgevallen, maar misschien juist omdat het mij ook behoorlijk boeit. Vooral de etymologie en heb al wat rake antwoorden bij jou gezien. Vandaar!
Binnenhalen is inderdaad en goed woord, maar volgens mij past ophalen beter, aangezien je gegevens ophaalt van het web.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En na het ophalen, waar gaat het dan in? ;-) Ik weet het hoor, het is een beetje spelen met woorden. Ophalen mijn inziens ook een duidelijke.
Volgens de digitale Van Dale: down·loa·den [daunloode(n)] -loadde, h gedownload gegevens van internet opslaan op de eigen computer.

Ik zou dus zeggen: downloaden is het Nederlandse woord, weliswaar een leenwoord uit het Engels, maar er is dus geen oer-Nederlands woord voor. Computer en televisie zijn toch ook gewoon leenwoorden zonder dat er een ander woord voor is.

Toegevoegd na 2 uur:
Overigens, ik zie dat anderen zelf woorden gaan verzinnen, maar dat is je vraag toch niet... Want de woorden die er verzonnen worden, worden inderdaad ook niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Down Loaden is een samenvoeging van Engelse worden.
"down" wil zeggen dat je iets naar je toehaalt, makkelijker beschikbaar maakt, behapbaar maakt. B.v. downsizen, downgraden etc.
"to load" wil dan zeggen dat je bagage pakt of meeneemt.

Toen de mogelijkheid ontstond om dat binnen te halen met een PC noemden de eerste Engelstalige hobby-isten dit downloaden.

Als je echt een Nederlandstalig woord zou willen introduceren kunnen we diverse dingen bedenken. Ik kom zelf op een bestand binnenhalen of inladen.
De Zuidafrikaners noemen het Aflaai :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vroeger heette het een telekopie maken.