Het woord is ontstaan doordat het internet een "global system of interconnected computer networks" is.
"Interconnected networks" is samengetrokken tot "internet".
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"De term internet was oorspronkelijk een bijvoeglijk naamwoord, namelijk een afkorting van internetworking, dat wil zeggen: netwerken onderling verbindend. In de oorspronkelijke specificatie van TCP/ IP, het basis-internetprotocol, uit 1974 is deze term al te vinden.[1] Men had het bijvoorbeeld over internet-mail en internet-verkeer. Hier betekende internet: werkend met TCP/IP, en het was een voorziening waar op sommige computernetwerken voor specifieke doeleinden bij tijd en wijle gebruik van werd gemaakt, als aanvulling op de faciliteiten van het computernetwerk zelf."

Toegevoegd na 40 seconden:
"Door het ontstaan van een groot en explosief groeiend wereldwijd netwerk van via TCP/IP verbonden computers ging de term "internet" specifiek verwijzen naar dat specifieke netwerk, en het werd rond 1990 de officiële naam voor dat netwerk, een zelfstandig naamwoord, meestal met lidwoord en hoofdletter geschreven. In de daaropvolgende jaren werden alle andere vormen van computernetwerken naar de periferie verdrongen en groeide het Internet uit tot een algemene voorziening zoals TV, radio en telefoon. De oorsprong van de voorziening en van de naam ervan verdwenen naar de achtergrond.

Sinds de nieuwe Nederlandse spelling van oktober 2005 wordt internet in het Nederlands in alle gevallen zonder hoofdletter geschreven."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even resumerend en aanvullend:

HET Internet (met hoofdletter) is een feite EEN internet.

Van EEN internet wordt gesproken als er sprake is van een netwerk wat 2 of meer netwerken met elkaar verbindt.
Dat is dan ook het geval met HET Internet want dat is EEN internet.

De reden voor EEN internet is, dat dataverkeer wat tussen pc's, servers en andere apparaten op hetzelfde netwerk plaatsvindt, tegengehouden wordt door zgn routers en niet over netwerken gaat ' rennen' waar het niets te zoeken heeft (privacy, beveiliging, belasting van het netwerk).
Dataverkeer wat juist wel naar een ander netwerk moet wordt door die routers wel doorgelaten.

Overigens zijn HET Internet en het World Wide Web (www.hupeldepup.com) 2 verschillende zaken.
De dienst (want dat is het) www maakt gebruik van HET Internet.

HET Internet bestaat al sinds 1968 maar is pas in 1992 echt toegankelijk geworden in Nederland.