Wat is nu eigenlijk de correcte uitsaraak van het woord ''therapeut''?

Vaak wordt het uitgesproken als '' therapuit''.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Het beste antwoord

Therapeut is een woord van oud- Griekse herkomst en de woorden die hierin voorkomen waarin een 'eu' zit, worden in Nederland nog wel vaak als 'ui' uitgesproken. Dat hebben we te danken aan de traditionele uitspraak van het kerklatijn in ons land. Deze klank klonk klassiek als
-èoe- in het latijns of -èw- in het Grieks. Mede daarom wordt ook 'Zeus' de oppergod als 'Zuis' uitgesproken, hoewel er nog genoeg mensen zijn die Zeus zeggen.
Ook Eureka wordt als Uireka uitgesproken net als euthanasie (uitanazie).
http://www.forvo.com/search/euthanasie/nl/
Hier kun je bij 'Dutch' de Nederlandse uitspraak hiervan horen. Helaas stond therapeut er niet bij, maar hier geldt hetzelfde.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

"therapuit" in sommige woorden spreek je nl de eu uit als ui.
(bijv. ook bij leukemie====luikemie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had nog nooit ergens luikemie gehoord, maar volgens de Van Dale kun je dat inderdaad zo uitspreken. Apart.
Weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, dat wist ik ook niet.
'the·ra·peut [teeraapuit] de; m,v -en, the·ra·peu·te de; v -s, -n (gediplomeerd) begeleider ve persoon die in therapie is...'

De correcte uitspraak is dus teeraapuit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan en mag allebei vanwege de Griekse herkomst. In Belgie wordt alleen therapeut gezegd.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1381/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een ui. Als je het anders uitspreekt klinkt het niet zo intelligent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel slim om jezelf te informeren over dingen waar je aan twijfelt......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja een woord verkeerd uitspreken klinkt idd niet intelligent... zelfde als 'hun' als onderwerp... hahaha... maar soms is het ook een kwestie van het milieu waarin je verkeert en zie je gewoon niet wat de juiste uitspraak is, zoals bij coeliaki...