Wat is de verleden tijd van 'stofzuigen'?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden: (1a) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd) (1b) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd) (2) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/755/

gestofzuigd.

Gestofzuigd Toegevoegd na 2 dagen: Van Dale: RESULTAAT  stof·zui·gen -zuigde, h gestofzuigd stof verwijderen met een stofzuiger

Bronnen:
van dale

stofzuigde.

Wat alle anderen hier ook beweren, ik blijf toch zeggen: "stofgezogen". Zo.

stofvrij (je hebt gestofzuigd, het stof is verleden tijd, dus het is nu stofvrij)

Stofzuigde is de verleden tijd van stofzuigen Gestofzuigd is het voltooid deelwoord Het is in de tegenwoordige tijd immers ook ik stofzuig en niet: ik zuig stof Vergelijk het maar eens met het vergelijkbare werkwoord zweefvliegen: Het is dan ook niet Ik vlieg zweef (ik zuig stof) Jij vliegt zweef (jij zuigt stof) Ik vloog zweef (ik zoog stof) we hebben zweefgevlogen (we hebben stof gezogen) maar: Ik zweefvlieg (stofzuig) Jij zweefvilegt (stofzuigt) Ik zweefvliegde (stofzuigde) We hebben gezweefvliegd (gestofzuigd>

Stofzuigen - stofzuigde - gestofzuigd. Ik stofzuig de kamer, hij stofzuigde de kamer, we hebben de kamer gestofzuigd. Hoewel zuigen een sterk werkwoord is (zuigen - zoog - gezogen), verliest het zijn sterke verbuiging door het tamelijk recente voorvoegsel 'stof'. Ik heb stof gezogen impliceert toch een andere ,wat eigenaardige handeling, die strikt genomen grammaticaal wel correct is maar me niet erg smakelijk lijkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100