In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden:

(1a) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd)

(1b) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd)

(2) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

gestofzuigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me nét voor, + 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is alleen geen verleden tijd.
Gestofzuigd

Toegevoegd na 2 dagen:
Van Dale:
RESULTAAT
 stof·zui·gen -zuigde, h gestofzuigd stof verwijderen met een stofzuiger
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij ook +1 ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen verleden tijd, maar een voltooid deelwoord.
stofzuigde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat mensen bij zo'n creatief antwoord minnetjes geven, maar eigenlijk snap ik het wel, want het heeft niks met de vraag te maken. Maar van mij krijg je +1 hoor!
Wat alle anderen hier ook beweren, ik blijf toch zeggen:
"stofgezogen". Zo.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, dat wilden we nou net niet zeggen, maar het blijft een tweestrijd. Zo zeg je ook "ik heb afgestofd" en niet "ik heb geafstofd" , dus misschien heb je gelijk, even van Dale raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook.
stofvrij

(je hebt gestofzuigd, het stof is verleden tijd, dus het is nu stofvrij)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Welnee! Je hebt geen idee hoeveel stof er weer uit dat apparaat komt aan de andere kant! Veel stofzuigers zijn stofverspreiders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga van de ideale situatie uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, eerst stofzuigen daarna afstoffen, zo blijven we lekker bezig ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de creativiteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minduimpjes-terroristen? Flauw hoor!
Stofzuigde is de verleden tijd van stofzuigen
Gestofzuigd is het voltooid deelwoord

Het is in de tegenwoordige tijd immers ook
ik stofzuig en niet: ik zuig stof

Vergelijk het maar eens met het vergelijkbare werkwoord zweefvliegen:

Het is dan ook niet
Ik vlieg zweef (ik zuig stof)
Jij vliegt zweef (jij zuigt stof)
Ik vloog zweef (ik zoog stof)
we hebben zweefgevlogen (we hebben stof gezogen)

maar:
Ik zweefvlieg (stofzuig)
Jij zweefvilegt (stofzuigt)
Ik zweefvliegde (stofzuigde)
We hebben gezweefvliegd (gestofzuigd>
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stofzuigen - stofzuigde - gestofzuigd.
Ik stofzuig de kamer, hij stofzuigde de kamer, we hebben de kamer gestofzuigd.

Hoewel zuigen een sterk werkwoord is (zuigen - zoog - gezogen), verliest het zijn sterke verbuiging door het tamelijk recente voorvoegsel 'stof'.

Ik heb stof gezogen impliceert toch een andere ,wat eigenaardige handeling, die strikt genomen grammaticaal wel correct is maar me niet erg smakelijk lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, +1