Welke aanhef gebruik je tegenwoordig in een brief aan een bedrijf?

Ik heb vroeger geleerd een brief te beginnen met Geachte heer, mevrouw maar dit vind ik nogal ouderwets.
Het gaat niet om een officieel schrijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
23.7K

Het beste antwoord

Ik begin tegenwoordig een brief aan een bedrijf met mevrouw, mijnheer,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typisch ouderwets maar wel heel correct. +1

Andere antwoorden (8)

Ik schrijf zelf: Beste ,
Omdat je niet weet aan wie je het schrijft ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat vind ik veel te amicaal voor een aan een bedrijf gericht epistel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, Geachte zou dan in elk geval veel passender zijn.
L.S.
Ben vergeten waar het precies voor staat, maar als ik het me goed herinner: aan diegene die dit leest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lectori Salutem, de lezer gegroet.
Dan ben ik maar ouderwets, maar mn sollicitatiebrieven naar bedrijven beginnen nog steeds met geachte
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sollicitatiebrieven zijn officieel, het gaat hier juist om een niet-officieel schrijven.
je zegt dat het niet om officieel schrijven gaat, maar dat gaat het toch juist wel? als jij naar een bedrijf schrijft is het de bedoeling dat ze je serieus nemen en geloof me dan is geachte heer, mevrouw toch echt wel het best.

zelf schrijf ik ook wel eens: aan de medewerkers van de (bv) Praxis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geachtte klinkt mischien ouderwets, Maar word nog steeds geleerd bij nederlands!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wel met een t minder hoop ik ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in, spelling is niet mijn sterkste punt haha
Als je het niet officieel wilt doen, en alternatief over wilt komen, kan je natuurlijk 'Yo Dude' gebruiken. Netter is en blijft Geachte Heer, Mevouw. Dat is nu eenmaal gewoon formeel nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind beste het best, het is netjes en niet ouderwets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Beste wat dan? Of alleen beste?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste en dan de naam van dat persoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan schrijf je toch gewoon
Beste,
Geachte heer, geachte mevrouw vind ik nog steeds het meest nette als je geen naam kent (en natuurlijk ook niet weet of het een man of een vrouw is).

L.S. (dat trouwens staat voor Lectori Salutem dus een groet aan de lezer) is veel te afstandelijk. Dat is meer iets voor algemene mededelingen die via een A4'tje worden verspreid.

Beste x, is prima wanneer het niet officieel maar dan nog denk ik dat je die meneer of mevrouw x wel moet kennen.