Wie bepaalt eigenlijk de spelling in de Nederlandse taal?

En hoe komen ze tot hun besluitvorming, is dat na te lezen? Soms snap ik niks van de veranderingen in taal het lijkt allemaal zo random.

Toegevoegd na 25 minuten:
Nog even een bonusvraag, waar kan ik de laatste veranderingen in de taal vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Het beste antwoord

De Taalunie (van Nederland, België en Suriname) stelt de spelling vast. Op hun website (zie bron) kun je er alles over lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iets over hun werkwijze:

"Het Algemeen Secretariaat van de Taalunie bereidt het beleid voor en voert dit uit. Het werkt daarvoor samen met deskundigen en commissies uit het 'veld'. Deze commissies en platforms hebben een belangrijke signalerende en adviserende rol. Het Comité van Ministers van de Taalunie legt het beleid vast in vijfjarenplannen (pdf) en werkt het uit in jaarlijkse actieplannen. De Interparlementaire Commissie, samengesteld uit Nederlandse en Vlaamse volksvertegenwoordigers, ziet toe op het beleid. De Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren, bestaande uit deskundigen en prominente taalgebruikers, adviseert de beleidsvoerders."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn mensen die Nederlands hebben gestudeerd, en bij de Taalunie de taal gaan "verbeteren". Zeker voor de oudere generaties lastig, want die zijn vaak in een klap niet meer zeker...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nederlandse Taalunie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Taalunie

En geen idee hoe ze tot hun besluitvorming komen, ik denk dat ze de officiële taal aanpassen zodra een woord zo is ingeburgerd dat de fout amper/niet meer wordt herkend (groter als, in 50 jaar, bah!)

Toegevoegd na 53 seconden:
in 50 jaar moet zijn over 50 jaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag nu al maar ik snap het ook niet, als er nou een simpele regel is dan is het de groter dan, hetzelfde als regel. http://www.onzetaal.nl/advies/alsdan.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Taalunie beslist alleen over de spelling, niet over groter dan/als, want dat is grammatica. Meer informatie over wat er in 2005 is veranderd, vind je hier:
http://taalunieversum.org/spelling/vragen/#algemeen.
Je kunt ook op de website van Onze Taal kijken, maar zij zijn tegen de herziening van 2005:
http://www.onzetaal.nl/advies/spellingconcreet.php.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Taalunie beslist alleen over de spelling, niet over groter dan/als, want dat is grammatica.
Oh das interessant wie gaat daar dan weer over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de grammatica gaat (gelukkig) geen officiële instantie. De Taalunie zóú de aangewezen organisatie zijn, maar zij zeggen op hun advieswebsite: "De Nederlandse Taalunie heeft het initiatief genomen om de taaladviesbank op te zetten. Als overheidsorgaan is ze verder alleen bij Taaladvies betrokken door het verlenen van faciliteiten en het stimuleren van de werkzaamheden. Het is niet haar taak om te bepalen wat wel of niet goed Nederlands is."
(zie: http://taaladvies.net/taal/advies/verantwoording)
Dat wordt tegenwoordig gedaan door de Nederlandse Taalunie

De Spellingwet geeft aan het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie de bevoegdheid per ministerieel besluit de spelling van het Nederlands vast te leggen. Bovendien schrijft de wet voor dat deze spelling moet worden gevolgd "bij de overheidsorganen, bij de uit de openbare kas bekostigde onderwijsinstellingen, alsook bij de examens waarvoor wettelijke voorschriften zijn vastgesteld."

Dit comité stemde in de week van 20 juni 2011 in met de samenstelling van de Commissie Spelling van de Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren die de actualisering van 2015 gaat voorbereiden. De commissie bestaat uit Anna Bosman van de Radboud Universiteit Nijmegen, Dirk Caluwé van de dienst Taaladvies van de Vlaamse overheid, Dominiek Sandra van de Universiteit Antwerpen en Tanneke Schoonheim van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie Leiden. Voor de aanvulling met Nederlandse woorden uit Suriname wordt samengewerkt met de Werkgroep Spelling Suriname.