Waarom zijn dieren tegenwoordig zwanger?

Voor zo ver ik weet, kan een dier drachtig zijn.
Maar tegenwoordig hoor ik alleen maar kreten als; zwangere hond en zwanger varken en dergelijke.
Of zijn de vrouwen nu drachtig....???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap je vraag niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat dat precies de strekking van de vraag is :-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat AMW blijkbaar om het taalgebruik.
Dieren waren altijd drachtig, maar nu wordt gesproken over zwanger.
Mensen waren altijd zwanger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ooo, aha...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je beantwoordt je eigen vraag eigenlijk al. Maar de toevoeging "zijn vrouwen drachtig?" vind ik erg geinig.
Tevens geeft het veel perspectief op je vraag. Asked and answered.

Het beste antwoord

Je kunt dit zien als de natuurlijke evolutie van de taal.

Je kunt het ook zien als taalverarming.

Vroeger waren dieren vooral bedoeld als nut-dier voor de mens. Koeien gaven melk, varkens gaven speklapjes, katten verjoegen de muizen.

In die tijd was het heel normaal dat dieren anders werden gezien dan mensen. Zo was het dus ook normaal dat mensen zwanger waren en dieren drachtig.

Nu zien we dieren niet meer als nuttig, maar als maatjes. We kennen katten en honden als volwaardige gezinsleden.

Doordat we ze bijna als mensen zien, behandelen we ze ook zo. En we gebruiken 'menselijke' woorden - dat kat en de hond zijn nu dus zwanger.

En de koe en het varken? Tja, die kennen we eigenlijk niet meer, behalve van romantische plaatjes en van ons bord. Het woord 'drachtig' is daardoor een vreemd woord geworden. We kennen het niet meer - hooguit passief in de zin dat we nog net weten wat er wordt bedoeld als we dat woord ergens lezen, maar niet meer actief in de zin dat we het zelf zouden gebruiken.

Krijgt de koe binnenkort een kalf? Tja, eh... nou... eh, dan is ze zwanger!
Cryofiel
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Het zal wel horen bij het vermenselijken van het dier.Als er ook al een speciale partij voor hen is, dan is zwanger zijn een volgende logische stap he
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verdierlijken van mensen zul je bedoelen... Idee van Marianne?
anneliez
12 jaar geleden
Het is maar van welke kant je het bekijkt ;)
Dat komt omdat de mens zich steeds meer gaat vereenzelvigen met de dierenwereld, m.a.w. hij gaat de dieren menselijke trekjes toekennen. M.i. volkomen krankzinnig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
pffff, ik ken anders Koolmeesjes en ezels en apen die gewoon op GV hun mening vertellen, dus zó vreemd is het niet... ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de 3 die je daar opnoemt Kristal, zijn er zeker 2 2 die nooit van zijn lang zal die leven zwachtig of dranger kunnen worden,want verkeerd geslacht én leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woeoehaaaaahahahahaha Kristal, giller!!!!!!!!!!!!!
De ezel en aap (wel een vermoeden) ontgaan me, maar daar zal je ongetwijfeld een hele goeie reden voor hebben!!!!
Kristal
12 jaar geleden
Hahaha, zwachtig of dranger.....lol
Maar je moet toegeven Moolkeesje dat ze wel een paar menselijke trekjes hebben :-))) Wendy: de ezel en de hedendaagse aap van Khepput bedoelde ik ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah!!! Ik ben er ;-) Moolkeesje's rattenmuis is ook een fraai, zelfs dichtend, klepexemplaar ;-)))
Kristal
12 jaar geleden
Hah! Scherp opgemerkt !! 't Is een slim rakkertje loool!!
Een reden zou ook kunnen zijn, dat veel mensen het woord drachtig gewoon niet meer kennen... en dan specifiek in de randstad. Kinderen, zelfs op behoorlijke leeftijd, weten vaak niet eens meer waar de melk vandaan komt (uit de winkel, toch???).
Het kontakt tussen mens en dier (bijvoorbeeld op de boerderij) is zo geminimaliseerd, zeker in de (grote) steden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus we pleiten hier krachtig,
Voor herinvoering van drachtig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeej, we hebben een dichter in ons midden!!!!! :-) Machtig Herr, wie prachtig ;-)))))
Kristal
12 jaar geleden
Wen, kan er heel goed mee te maken hebben. +1 Moolkeesje :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danke!
Dat is net zoiets als "goh kijk! Babyeendjes/hondjes/poesjes/paardjes/olifantjes…"

Mensen die niet weten hoe ze zoiets moeten noemen, zeggen dat een dier zwanger is, want ja, zeg nou zelf, als je niet weet hoe je het moet noemen, dan gebruik je een woord die hetzelfde betekent en zeg je dat het dier zwanger is.

Synoniemen noemen ze zoiets. Het is niet bepaald ABN om zo te zeggen, maar het is wel logisch te verklaren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mja wij mensen zijn niet meer dan apen die omhoog zijn gevallen op de evolutieladder.

dat doet er niet vanaf dat het verkeerd gebruik is van zwanger...

Ik denk meer dat mensen het juiste woord niet vinden, want in een stad kom je nu eenmaal meer zwangere vrouwen tegen dan drachtige zeugen.