Hoe heet deze "wetmatigheid" ?

de stelling was als volgt: als de 2de wereld oorlog (met name de holocaust) als vergelijking word gebruikt in een discussie (die dus eigenlijk niets daarmee te maken heeft) bloed de discussie dood.

voor dit verschijnsel is een officiele of wellicht nog officieuse benaming. hoe luid deze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag ;weer eens iets nieuws geleerd - al kende ik de verwante reductio ad Hitlerum weer wel.

Het beste antwoord

Bedoel je de wet van Godwin?

Als een discussie in een patstelling komt, gaan mensen allerlei trucs uithalen, zoals zich beroepen op een hogere macht, ze worden unfair, persoonlijk en beledigend.
Godwin merkte dat de kans op een vergelijking met Hitler, de Nazi's en de Holocaust toenam, naarmate de discussie langer werd.
In de praktijk wordt de Wet van Godwin gebruikt om een discussie te beëindigen door degene die met Hitler en zo komt aanzetten, te bestempelen tot verliezer.
Maar Godwin zelf had dat niet zo bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk om te weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, dat ga ik eens even ergens invoeren ; daar loopt uiteindelijk zo ongeveer ELKE discussie uit op een of andere vergelijking met nazi's, Hitler of WOII.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Marleen --> Check eens NUjij.nl. Ik kom daar niet meer, uiteindelijk eindigd het vaak met die praktijken. Vaak in combi met discussies over Wilders ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dat weet ik allang dat dat niet mijn type forum is.

Andere antwoorden (1)

Dat is Godwin's Law (de wet van Godwin). Het basisidee van de wet is niet dat als de 2e wereldoorlog wordt gebruikt dat de discussie dan doodbloedt. De stelling is dat iedere discussie, als hij maar lang genoeg duurt, onafhankelijk van het onderwerp van de discussie, er uiteindelijk toe leidt dat één van de partijen de ander vergelijkt met de nazi's of Adolf Hitler en hun ideeen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb nog even gegoogled op Godwin's Law en dit is de precieze definitie (zie link voor de bron):

"Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler één."

Overigens, degene die in een discussie de nazi's als eerste noemt heeft automatisch verloren, ongeacht het onderwerp dat werd besproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk weetje! Weer wat wijzer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist ik niet!