Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een correcte zin: "Hij heeft veel keuzes maar kiest voor de makkelijke oplossing."?

Ik dacht dat je hier moet zeggen: "Hij heeft veel opties maar kiest voor de makkelijke oplossing.". Of maakt dat niets uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Daizy en itsme hebben allebei gelijk volgens mij. Het kan allebei ,maar opties klikt mooier omdat je anders keuze en kiezen in een zin krijgt, en dat lijkt nogal hetzelfde. Optie betekent hetzelfde als keuze, maar het maakt de zin mooier. Dus het is maar net wat je wilt
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, keuzes kan, maar opties is mooier. + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PLUS

Andere antwoorden (4)

Maakt niets uit. Je zin is helemaal correct.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe wel.
Hij heeft veel opties (of mogelijkheden) maar kiest voor de gemakkelijkste oplossing.
zo is het correct.
(Lees meer...)
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, zo is het juist.
Het is geen echte tegenstelling, dus 'maar' is niet echt op z'n plaats. Eerder zou het 'en' zijn of het eerste zinsdeel kan iets veranderen. Maar misschien heb ik t mis?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opties en keuzes hebben dezelfde betekenis. Je zou ook kunnen zeggen alternatieven, mogelijkheden of oplossingen.
Keuzes klinkt hier wat onhandig omdat direct erna het werkwoord kiezen staat. Maar het maakt niet veel uit.

Het gebruik van 'maar' is wel vreemd. Het suggereert dat alle andere opties veel betere keuzemogelijkheden zijn dan de gemakkelijke oplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding