Moet het zijn de kruik gaat zolang te water tot ze breekt ( of barst ? ) .

Weet iemand het antwoord het is voor de examens van nederlands en ik weet het nog altijd niet goed ... Ik denk breekt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kruik gaat niet te water, dat overkomt degene die ze geledigd heeft.

Het beste antwoord

Volgens mijn woordenboek kan het allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het kan inderdaad allebei, maar tot zij barst wordt het meest gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je erachter komen wat de bron is van dat spreekwoord. In de Middeleeuwen was hij al bekend. In de Esopet staat: "So langhe stuuct men ende steect den stoep (kruik) te watre, dat hi breect". En in Reinaert: "So langhe gaet te water die cruuc, dat si breect ende valt an sticken". In een kruik met een barst erin kan je nog wel water vervoeren, maar als de waterdruk zo groot is geworden dat de kruik breekt dan kan je er niets meer mee beginnen. Je hebt dus het juiste antwoord gegeven.
Amadea