wanneer gebruik je ''keuze'' en wanneer gebruik je ''keus''?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
56.8K

Antwoorden (3)

Ha, die Loci;

Je kunt beiden op dezelfde manier gebruiken, want ze betekenen immers helemaal hetzelfde. De keus of keuze is dus aan jou, maar het lijkt me beter om ze niet door elkaar te gebruiken in dezelfde tekst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen is 'keuze' netter. Beide vormen zijn goed, maar gebruik ze inderdaad niet door elkaar heen, dat is niet zo mooi. Keuze kent twee meervouden en wordt voornamelijk gebruikt in samenstellingen van woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen keus hebt gebruik je keuze. Heb je wel een keuze dan kun je kiezen.