het heeft NIETS te maken met al of niet bewezen zijn.

Het is (zoals Spinoza ons leerde):
'de verzameling van alles dat het geval is'.

Dus AL het bewezene en onbewezene, AL het kenbare (voor de mens) en het onkenbare.

ZODRA je een deel van deze realiteit waarneemt maak je al selecties en interpretaties zoals de menselijke geest deze nu eenmaal maakt. Vandaar de zegswijze dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. Wat dus zijn eigen INTERPRETATIE van een DEEL VAN de waarheid is.

Deze interpretaties zijn allemaal verschillend, soms voor een deel gelijk tussen mensen (we zijn het dan eens), soms zelfs bewezen (dan is het wetenschap). Dat is handig. Om dingen voor elkaar te krijgen en een wereldbeeld te scheppen.

Met de grote en ontzagwekkende werkelijke realiteit heeft die kleine deelverzameling van menselijke kennis niet zo veel te maken. Het blijven interpretaties waarover we het eens moeten zien te worden, gericht op 'wat nu werkt'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is alleen realitisch in filosofische zin, ik vind dat Philip K Dick veel praktischer is.

Andere antwoorden (9)

Onverbloemde werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkelijkheid en Waarheid!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zo simpel zou zijn....
Realiteit is iets dat als je er stopt in te geloven niet weggaat.

(Philip K. Dick)
AWM
14 jaar geleden
Het heden, vandaag, deze dag, dit uur, deze minuut, deze seconde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Datgene wat je waar kunt nemen wanneer je alle vooroordelen loslaat, dat tevens overeenstemt met de waarnemingen van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JOUW realiteit is (want dit is voor eenieder natuurlijk weer totaal anders): Wat jij NU voelt, ervaart, ondergaat, beleeft, onderneemt..., en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier en nu en alle natuurkundige wetten die bewezen zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Realiteit is waar non-fictieboeken over gaan.