hoe spreek je router uit??

YO, mn vader doet een beetje raar en zegt dat je router ( dat ding voor de wifi ) gwn uitspreekt zoals je t schrijft. maar je spreekt t toch uit als 'roeter'?? naja gwn...??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.8K

Het beste antwoord

Hier in Nederland spreken wij het uit met een harde R en vervolgens zoals (l)outer of (w)outer.
Je vader heeft dus gelijk.
Maar de uitspraak van router verschilt sterk per land.
En als je bedenkt waar het woord etymologisch vandaan komt, route, zou je moeten zeggen: roeter.
Maar dat is, hier, dus niet gebruikelijk. Ik heb jarenlang met hardware-engineers samengewerkt en zij zeiden allen, zonder uitzondering, router met de klank van wouter.

Kijk eens op de onderstaande site, dan hoor je het woord uitgesproken worden door een Amerikaan, een Engelsman, een Fransman en een Pool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zo dus: Rauwter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
zo spreek ik het ook uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Hoe spreek jij trouwens WIFI uit. In het Engels spreek je uit WAI FAI. (In het Nederlands hoor je vaak Wifie)
Je spreekt het uit als R-au-ter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vader heeft gelijk. Hoewel het ook wel eens uitgesproken word zoals jij het uitspreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ou van router spreek je net zo uit als die van de naam Wouter: klinkend als 'au'.
Amadea
12 jaar geleden
je vader heeft gelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vader heeft gelijk hoewel men het in de oorspronkelijke taal (Engels) dus) met een een zachte R uitspreekt en de ou eerder als 'ow'.