Is 'mulatje' (verkleinwoord van mulat) een soort van troetelnaam of juist een beledigende naam?

Een mulat is een persoon geboren uit een blanke vader en een zwarte moeder of omgekeerd. Ik persoonlijk heb altijd gedacht dat het een soort geuzennaam/troetelnaam is en zou het dan ook altijd zo gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Antwoorden (3)

Ik denk dat je het op allebei de maneiren kunt gebruiken. Het is maar wie het zegt, en op welke manier:
Als je kwaad bent op iemand kun je die uitschelden door de naam Mulat te gebruiken, al of niet in combinantie met het woord stom, of gek of wat dan ook. Is die mulat toevallig je vriendin, dan bedoel je iets heel anders als je zegt "mijn Mulatje" Het is de toon die de muziek maakt (vrij uit het frans vertaald)
12 jaar geleden
Het is een verkleinwoord en niets meer en niets minder. Het ligt aan jou, welke invulling je er aan geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het niet over het verkleinwoord op zich maar over de betekenis van zowel het verkleinwoord als het 'standaardwoord'.
Allebij. In combinatie met een beledigend bijvoeglijk naamwoord is het een scheldnaam maar als het bvn lief is, is het een troetelnaam.