Als iemand vraagt: '' Heb jij geen schoenen bij je?'' moet je dan antwoorden: ''Ja, ik heb geen schoenen bij me'' of ''Nee ik heb geen schoenen bij me

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (8)

Dat is altijd lastig met negatief gestelde vragen. Officieel zou je er met "Ja" op moeten antwoorden, maar dat leidt vaak tot spraakverwarring. Eigenlijk kan men beter vragen: Heb jij schoenen bij je? Dan is "Nee" in één keer duidelijk.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe ik altijd heel leuk die verwarring haha.
iig +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg dan altijd ''jawel'' of ''nee hoor''
Jawel, die heb ik bij me
Nee hoor, jij wel dan?
In het geval van deze formulering is het antwoord ja, want je hebt inderdaad geen schoenen bij je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zegt: "Nee, ik heb geen schoenen bij me" is het een dubbele ontkenning.
Je zegt dus dat je dan wel schoenen bij je zou hebben. Dus hoor je te zeggen: "Ja, ik heb geen schoenen bij me".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste antwoord, wat op zowel de negatieve als de positieve vorm gegeven kan worden is: "Inderdaad, ik heb (geen) schoenen bij me."

Hierna wordt uitgegaan van de negatieve versie van de vraag.
Als je alleen wilt kiezen voor een 'Ja' of 'Nee' antwoord, dan zou uit oogpunt van de logica gekozen moeten worden voor 'Ja'.
Ga je voor een verwarring voorkomend antwoord, dan antwoord je met 'Nee'.
Ben je heel erg verstandig en wil je aan alle voorwaarden voldoen, dan antwoord je met 'Inderdaad'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is gesloten. Dus alleen te beantwoorden met ja of nee. In dit geval is het dus NEE want je hebt geen schoenen bij je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon antwoorden met NEE. Als je JA zegt heb je ze wel bij je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel zou je 'Ja, ik heb geen schoenen bij me' moeten zeggen, want 'Nee, ik heb geen schoenen bij me' is dubbele ontkenning en dus zeg je dat je ze wel bij je hebt.

Maar de meeste mensen zullen 'Ja' verkeerd opvatten, dus ik zou het bij Nee houden, want dat wordt meestal wel goed opgevat. Lastige kwestie trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben de gewoonte om dit soort vragen te beantwoorden met een volzin. Zou je kortweg antwoorden, zonder aan fatsoensnormen te denken (altijd met 2 woorden spreken..) dan zou je 'nee' moeten zeggen.

Maar we geven altijd antwoord op een vraag met meer dan 1 woord dus dan word het: nee, ik heb geen schoenen bij me.
Je kunt wel ja zeggen, maar dan maak je eigenlijk een omweg: Ja, dat klopt, ik heb geen schoenen bij me.
Dan stel je vast dat de aanname van die persoon correct is, dat is wel een antwoord maar het is min of meer onbeleefd.