Mag je een zin beginnen met 'maar'?

Bijvoorbeeld in deze zin:
De eerste misvatting is dat kernenergie onze behoefte aan energie kan dekken, of een groot deel ervan. Maar kernenergie dekt ongeveer 2,5 procent van de energievraag in de wereld.

Of
De eerste misvatting is dat kernenergie onze behoefte aan energie kan dekken, of een groot deel ervan, maar kernenergie dekt ongeveer 2,5 procent van de energievraag in de wereld.

Ik heb morgen examen nederlands dus het is erg belangrijk dat ik dit weet. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
9.2K

Het beste antwoord

Bij mij, op de universiteit bij academisch schrijven, wordt beginnen met 'maar' fout gerekend. Er moet een komma voor.

Voorbeeld: 'je mag vanavond uit, maar je moet wel voor twaalf uur thuis zijn.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor, een zin mag beginnen met 'maar'. Het kan alleen nooit de eerste zin zijn, want dan weet je niet waar dat 'waar' naar verwijst. Jouw eerste voorbeeldzin is uitstekend leesbaar. In tegenstelling tot de tweede optie: die moet je drie keer lezen voordat je begrijpt wat er staat. Het is meestal beter om een lange zin in stukken te verdelen!

Toegevoegd na 2 minuten:
P.s. Nederlands schrijf je met een hoofdletter, dat lijkt mij ook wel belangrijk om te weten als je examen doet voor het vak Nederlands!

Toegevoegd na 1 uur:
Om meer zekerheid te hebben adviseer ik je dit te lezen: http://www.onzetaal.nl/advies/echter.php
Amadea
12 jaar geleden
Mooier is het, om er van te maken: kernenergie dekt echter....

Beginnen met "maar" mag wel, maar staat meestal niet mooi. Op communicatiecursussen wordt er ook altijd op gehamerd, om dit woordje "maar" te omzeilen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
In mijn boeken over 'leren schrijven' staat als advies: Nooit een zin beginnen met Maar. Het hoedt ook niet omdat het niet logies is met Maar te beginnen omdat het een verklarend onderdeel vormt van een zin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je tweede zin is veel duidelijker dan de eerste.

Toegevoegd na 3 minuten:
schrijffoutje, sorry
hoedt = hoeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Logies kom ik steeds vaker tegen... Het is en blijft toch gewoon logisch?
Amadea
12 jaar geleden
Natuurlijk is het 'logisch'. Ook een schrijffoutje van CME?
bamibal
12 jaar geleden
Logies en ontbijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet het schrijven 'nog' leren... vandaar. schaam me diep.
Als "maar" wordt gebruikt als een voegwoord, moet je dat ook zo schrijven. "Maar" drukt dan een tegenstelling uit tussen het tweede deel van de zin en het eerste deel.
Indien "maar" op een ander manier wordt gebruikt, luidt mijn antwoord:"Maar natuurlijk!".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tweede zin is mooier en loopt beter. Na of hoef je trouwens geen komma te geven. Wanneer je maar toch met een nieuwe zin wil laten beginnen, betekent dat meestal dat er heel iets nieuws komt. Veel groter dan de zin die jij nu opgeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar liefst vier pogingen werden gedaan.
Volgens mij is dit een correcte zin.