Uit hoeveel lettergrepen bestaat het woord: adres?

Tijdens een inburgeringsprogramma kwam deze vraag aan de orde en gaf de computer aan dat het woord 'adres' uit 1 lettergreep bestaat.. Het woord 'verhuisadres' uit 3. Wie kan dit verklaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
10.4K

Het beste antwoord

Het is toch echt één lettergreep. Het is een in één ademstoot te zeggen woord en dat is een lettergreep. Het is net als taxi. Dit blijft ook een lettergreep.
Het is dan taxi-be-drijf of taxi-me-ter. Dus ook niet ta-xi-me-ter. Ditzelfde geldt voor adres. Het is dan wel adres-ge-ge-vens of adres-sen. Dit wordt ook niet afgebroken als a-dres-ssen.

Toegevoegd na 2 minuten:
corr;1 -s- te veel getypt bij het laatste woord ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
corr;1 -s- te veel getypt bij het laatste woord ;)

Toegevoegd na 1 uur:
Check maar na op deze site; www.woordenlijst.org
Type het woord in en dan zie je de lettergrepen.

Toegevoegd na 1 uur:
Check maar na op deze site; www.woordenlijst.org
Type het woord in en dan zie je de lettergrepen.

Toegevoegd na 9 uur:
http://www.ntg.nl/spelling/latin1/woorden.max
Mocht je ooit twijfelen omdat je een regel niet kent, dan is hier de woordenlijst!
amc
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Is 'adem' dan ook een woord van één lettergreep?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk amc, maar het woord meter, kan ik ook in 1 ademstoot zeggen. Ik vind de regel dan ook raar, maar het is inderdaad wel de regel.
amc
12 jaar geleden
Cryofiel@ adem is ook maar één lettergreep;
adem-be- ne- mend, adem-ana-ly-se, ge-ademd, maar wel ade-men.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oke, duidelijk. Maar: hoe *weet* je nu hoeveel lettergrepen een woord heeft? Ik zie geen enkel verschil tussen 'adem' en 'nader'. Zou de regel zijn dat een lettergreep uit minimaal twee letters moet bestaan? Hmm, nee, dat kan niet - dan zou ta-xi uit twee lettergrepen moeten bestaan, en dat is er volgens jou ook maar één. Maar dan zou 'maxi' ook maar één lettergreep zijn. En als dat zo is, zou datzelfde gelden voor 'mini'. Kortom: ik ben nog steeds op zoek naar een regel. Is die er wel, of is het een kwestie van alles gevoelsmatig doen, en uitzonderingen als 'adres', 'adem' en 'taxi' uit je hoofd leren?
amc
12 jaar geleden
Raar hè? Waarom maken ze het zo moeilijk? Maar maxi wordt toch weer maxi en mini mag weer wel mi-ni worden gedeeld. Dat komt omdat er een regel bestaat dat tussen de -x- en een klinker niet mag worden afgebroken. het is dus ook buxus (niet bu-xus) en examen maar exa-men. claxon (niet clax-on. Ik zie zelf ook geen verschil in adem. nader en maken bijv. Er is wel de regel dat wanneer 2 klinkers worden gescheiden door één medeklinker, deze medeklinker het begin moet zijn van de volgende lettergreep. Dus is het na-der en ma-ken.
Bij adres wordt de scheiding gevormd door 2 medeklinkers,namelijk de - dr- en dan wordt het weer anders. Dan ligt het weer aan de uitspreekbaarheid of het -woord- ervoor. Zo wordt bijv. 'waarom' weer 'waar-om' en niet waa-rom omdat het twee aparte woorden zijn en die moeten intact blijven. Het zijn allemaal regels en die moet je kennen. Dat maakt onze taal zo moeilijk, juist door al die uitzonderingen die ervoor worden verzonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Andere antwoorden (8)

nou, a-dres heeft toch duidelijk 2 lettergrepen ;$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op http://www.vandale.nl/ kijkt en je zoekt een woord, dan wordt automatisch aangegeven hoeveel lettergrepen een woord heeft. Zo bestaat het woord "lettergreep" uit 3 lettergrepen, namelijk "let-ter-greep". Het woord "adres' wordt in de Dikke Van Dale inderdaad als één lettergreep beschouwd. Ik begrijp dat dit nog geen antwoord is op de vraag, maar het geeft in elk geval aan dat het juist is, in tegenstelling wat voorgaande antwooders beweren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Tevens geeft de Nederlandse Taalunie hetzelfde aan. Het woord "adressen" (meervoud) heeft dus 2 lettergrepen "adres-sen". Veel mensen klappen in hun handen om de lettergrepen te bepalen en in veel gevallen is de uitkomst kloppend, maar niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het woord langzaam zegt en ondertussen meeklapt met je handen moet je 2x klappen om het woord uit te spreken. Dus zijn het 2 lettergrepen. A- DRES
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
meeklappen met je handen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
handig :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja gewoon precies zoals ik zeg, weet niet hoe ik dat duidelijker uit moet leggen.
2 lettergrepen A-dres
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
A-dres en ver-huis-a-dres
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn taalgevoel zegt 2 lettergrepen, echter zegt het groene boekje 1 lettergreep. 1 lettergreep dus
http://woordenlijst.org/zoek/?q=adres&w=w vs
http://woordenlijst.org/zoek/?q=lettergreep&w=w

Toegevoegd na 11 minuten:
De Wiki meldt onder andere 'Er zijn geen volledig objectieve regels te geven voor de opdeling van een stroom taalklanken in lettergrepen...'
Omdat er geen volledig objective regels zijn betreft het bij lettergrepen dus afspraken. Dit betreft dus een afspraak die de uitzondering is op de gevoelsmatige regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou of 2 of 3 lettergrepen zeggen.
Ik zag vaak "ad-e-res" al is dat fout, het klinkt veel fijner. dan zijn het er dus 3.
bij 2: "a-dres"
Dus nee, zeker geen 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt door het verschil tussen lettergrepen en de verdeling bij afbreken.
Als je adres in lettergrepen verdeelt, krijg je er twee, a-dres.
Maar als je wilt aangeven waar je het woord mag afbreken, wordt er geen verdeling gemaakt, want je mag niet zo afbreken dat er een lettergreep van een klinker overblijft. Je mag dus niet a- op de ene regel zetten en dres op de volgende. De stipjes in het groene boekje gaan over de afbreekregels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dit is het juiste antwoord. +1