Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je 'Ik hoop dat u zorgvuldig omgaat met mijn aanvraag' op een nettere manier schrijven?

Ik schrijf een nette brief en vind deze zin niet erg netjes omdat de zin met 'ik' begint. Het staat bovendien aan het begin van een nieuwe alinea.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik (!) heb nooit begrepen waar die mythe vandaan komt dat je zinnen of alinea's in een nette brief niet met 'ik' mag laten beginnen. En al helemaal niet hoe het jezelf in bochten wringen om precies hetzelfde te zeggen zonder die 'ik' als eerste woord het dan netter zou maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een keer 'ik' in je nette brief mag best !
Het word storend als in je brief acht keer achterelkaar staat.
Ik ben Jan Janssen. Ik ben 43 jaar. Ik heb dit en dit diploma. Ik wacht op uw uitnodiging. Ik dit ik dat.
Maar een enkele keer mag je best 'ik' gebruiken als begin van de zin. Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, of dingen als 'weledelgestrenge heer' en 'hoogachtend'. Die heer is gewoon geacht, en er is niets mis met een vriendelijke groet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, misschien laat ik het dan toch zo staan.
Haha, Hjortkid, ik ben mijn brief begonnen met 'gaarne'.
Ik ben pas 18 en ik dacht als ik netjes schrijf dan word ik serieuzer genomen of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel begrijpelijk, er zijn veel mensen die dat doen omdat ze denken dat het zo hoort. Maar degene die de brief leest, prikt onmiddellijk door dat 'gaarne' heen en ziet gekunsteld taalgebruik in een póging serieus genomen te worden. Je kunt dit gebruiken als vuistregel: om netjes te schrijven hoef je geen woorden en zinsconstructies te gebruiken die je je nooit zou gebruiken als je netjes praat. Bijvoorbeeld bij een sollicitatiegesprek, dan zou je netjes praten, toch? Maar zou je ooit het woord 'gaarne' gebruiken? Of je in allerlei bochten wringen om echt geen enkele zin met 'ik' te laten beginnen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

"Het zal fijn/prettig zijn als u zorgvuldig omgaat met mijn aanvraag"

Als u met deze aanvraag zorgvuldig omgaat, zou ik dat erg op prijs stellen"

"Hierbij spreek ik de hoop uit, dat u zorgvuldig omgaat met mijn aanvraag."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goede +1
Zo simpel had ik het nog niet bekeken :)

Andere antwoorden (5)

Misschien kan je iets doen als
"Daar dit voor mij belangrijk is, hoop ik dat U zorgvuldig om zult gaan met mijn aanvraag" Of in het eerste deel van de zin een andere reden geven, iets wat bij de brief past, over je situatie.
Dat doe ik vaak, meestal wordt positief gereageerd op het geven van redenen en korte uitleg.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopende dat u op een zorgvuldige manier met mijn aanvraag zult omgaan, verblijf ik, enz.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar verblijf je dan? Ik weet dat dit ooit gebruikelijke brieftaal was, maar inmiddels komt het een beetje gekunsteld over.
amc
12 jaar geleden
Je verblijft in afwachting van een reactie. Ik vind het heel normaal klinken hoor. Zeker als je een nette brief schrijft, zoals Lotte aangeeft.
Mag ik u verzoeken mijn aanvraag met de nodige zorgvuldigheid te behandelen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij dezen wil ik ook aangeven dat ik uitga van een zorgvuldige omgang met mijn gegevens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopen is twijfeltaal, dus niet gebruiken.
Gewoon: ik verzoek u zorgvuldig om te gaan met mijn aanvraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding