Waarom schrijven wij van links naar rechts en niet andersom?

En de Chinezen juist helemaal totaal anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Daarbij speelt rechtshandigheid een belangrijke rol. Uit oude afbeeldingen blijkt dat ook duizenden jaren geleden mensen overwegend rechtshandig waren. Wie bij het schrijven het risico loopt op smeren en vlekken, kiest al gauw voor onze westerse schrijfrichting. Vooral het schrijven op kleitabletten is extreem gevoelig voor handbewegingen.
Het Soemerisch, Akkadisch en Griekse Lineair B, dat aanvankelijk allemaal op klei werd geschreven, loopt daarom van links naar rechts. Schriften die op droge ondergrond werden aangebracht, zoals hiëroglyfen, Hebreeuws en Aramees, liepen allemaal de andere kant op’
Het eerste schrift van de chinezen, het zegelschrift (zhuanshu) werd en in steen gegraveerd. Dit is een droge ondergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien omdat de meeste mensen met rechts schrijven en dan niet meer goed kunnen terug lezen wat ze aan het schrijven zijn omdat hun hand erop ligt, en omdat zij daarmee de inkt laten vlekken.

Waarom chinezen het andersom doen, geen idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal ook ongetwijfeld met rechtshandigen te maken hebben. Ik ben linkshandig en kan vlekkeloos in van rechts naar links schrijven. (ook nog in spiegelschrift dus erg handig is het niet, je hebt er niet zoveel aan zal ik maar zeggen. :)