Wat is tegenovergestelde van iemand die de kat uit de boom kijkt?

12 jaar geleden
in: Taal
11.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die de kat IN de boom kijkt ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, de kat uit de boom kijken is passief, dus het tegenovergestelde moet actief zijn. Dat is dus iemand die de kat met een krachtige worp hoog in de boom gooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetgeen meteen een heel nieuwe betekenis geeft aan katapult...
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is dan wel zo vriendelijk, die kat wat eten te geven. Je kunt bijvoorbeeld een cake met de kat laten meereizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat die jou uit de boom kijkt ?

Het beste antwoord

Dit is een lastige vraag. Ik heb alle antwoorden eens doorgelezen en een aantal klonken wel goed.

Kat uit de boom kijken: d.w.z. een afwachtende houding aannemen om te zien, hoe de gang van zaken zal zijn, alvorens men zich daarin mengt.

Het tegenovergestelde is dus een persoon die meteen reageert zonder er eerst goed over na te denken en/of af te wachten.

Ik denk nu aan impulsief: gedrag dat wordt uitgevoerd zonder er van tevoren over na te denken. Wordt veroorzaakt door een inwendige prikkel of door een drang.
Dat ligt voor mij het meest voor de hand.

Antoniem van impulsief is ook wel gereserveerd en afwachtend. Dat past erg goed bij kat uit de boom kijken. Ik denk dat je spreekwoorden n gezegdes niet zo goed tegenover elkaar kunt zetten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (24)

Iemand die impulsief is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is iemand die direct op zijn doel afgaat ipv afwachten wat er gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de kat iemand uit de boom kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spontaan persoon, die zonder nadenken in het diepe springt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is iemand die de koe bij de horens vat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dat kwam ook bij me op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord, mooi verwoord!
Wat spreekwoorden betreft past dan denk ik nog het beste haantje de voorste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-, dit vind ik toch wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat iets anders vindt hoef je toch niet meteen te minnen??
Ik vind hem wel goed, van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je niet een minnetje geven? Volgens mij is dat er voor om aan te geven dat je het niet een heel goed antwoord geeft of dat je het er niet mee eens bent.
Mensen zijn wat hyper over die minnetjes hier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dat laatste ben ik het eens.
Iemand die een kat uit de boom kijkt houd van verandering en vernieuwing en is altijd op zoek naar iets nieuws het tegenover gestelde is dus iemanddie juist niet van verandering of vernieuwing houd. Of iemand die niet veel durft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de boom uit de kat kijkt ? :p
Nee grapje maar dat is: impulsief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haantje de voorste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is iemand die meteen in het diepe springt ; zich meteen ergens op stort .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er opafgaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of altijd gelijk met de deur in huis vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die reageert als een bok op de haverkist.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die staat altijd met de neus vooraan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die direct op iets afgaat of direct actie onderneemt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die direct spijkers met koppen slaat.

Die niet afwachtend maar besluitvaardig is dus.
amc
12 jaar geleden
Iemand die niet alert is.
En gewoon doordoet....zonder naar de gevolgen te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iemand die naief is en goedgelovig en met iedereen klakkeloos afspreekt en meegaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Iemand die vooraan in de rij staat" kan het tegenovergestelde zijn van "iemand die de kat uit de boom kijkt".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proactief is daar een mooi woord voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag hem nog niet voorbij komen:

- Iemand die de handen uit de mouwen steekt.
- Iemand die er werk van maakt.
- Iemand die er als de kippen bij is
- Iemand die er direct bovenop springt

Toegevoegd na 5 minuten:
Iemand die de kat bij zijn staart grijpt ^_^ (en hem de boom uit rukt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het tegenovergestelde is dat je éérst de kat op het spek bindt, vóór je hem de boom uitkijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iemand die de olifant in de boom jaagt ;)
12 jaar geleden
Je bent afwachtend of neemt het initiatief.