hoeveel woorden gebruik je ongeveer als je een kwartier praat?

Als je een gemiddelde snelheid praat.

Toegevoegd na 8 minuten:
ik moet een betoog houden van een kwartier, dus non-stop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tel ze!
En... gaat het dan erom dat je echt praat, of soms?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe een test.
ga een kwartier lang met iemand praten, die niet weet dat je deze test doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een betoog kan je ook stiltes laten vallen, kan heel versterkend werken. Als een soort denk momentje

Het beste antwoord

Een vurig betoog zit wel tussen de 1800 en 2400 woorden
Afhankelijk van de lengte van de woorden, dus de moeilijkheidsgraad van je verhaal.
Je praat dan op redelijk normale snelheid zonder lange spreekpauzes.
De indringendheid van je betoog verhoog je echter door belangrijke dingen te zeggen en deze rustig uit te spreken, na ieder statement een kleine spreekpauze inlassen.
Zo overvoer je mensen niet en blijft wat je gezegd hebt veel beter hangen.
Ook is het een truc niet te hard praten, waardoor mensen stil moeten zijn om te luisteren naar wat je zegt.
Als je verhaal echter boeiend is is het muisstil tijdens je betoog.
Maak oogcontact met de mensen en geef ze het terechte gevoel dat je ze echt iets wilt duidelijk maken wat de moeite waard is.
Ik verkeer in de luxe situatie dat ik redelijk vaak een lezing doe. Wat je zegt en de wijze waarop zijn veel bepalender dan de hoeveelheid woorden.
Inderdaad is het dan muisstil , ook wanneer het een groep van 600 jongeren betreft.
Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat een goed verhaal met een juiste voordracht belangrijker is dan woordjes tellen.
Leer de stellingen goed uit je hoofd en lees een betoog nimmer voor van een blaadje.
Misschien een wat uitgebreid antwoord maar hopelijk doe je er je voordeel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is een gok maar i denk 5000
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen doet het. Praten. We spreken gemiddeld ongeveer vijf miljoen woorden per
jaar. Afgaande op telefoonrekeningen, schijnen vrouwen soms letterlijk uren aan een
stuk te kunnen praten. Probeert u zich eens voor te stellen wat er in de hersenen van
die vrouwen gebeurt. Wie twee uur onafgebroken praat, produceert zo'n 30.000
woorden. Elke seconde worden drie tot vijf woorden gereconstrueerd. En voor elk
woord moet eerst een signaal door diverse hersendelen flitsen, eer het woord
daadwerkelijk over onze lippen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan of je wel of niet een prater bent . Soms kunnen mensen onwijs veel worden in een kwartier zeggen , en anderen zeggen bijna niets .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan hand van de knip plak info van Panlat zou het dus
30000/2= 15000
15000/4= 3500 woorden per kwartier zijn. Aangezien er lange en korte woorden zijn, en de een sneller praat dan de ander ga ik uit van een gemiddelde van 0.75 seconden. Dit is een geschatte benadering aan hand van een kort testje. Dit zou dus betekenen
60x15= 900
900/0.75= 1200

Nou is dit een geschatte berekening van een leek dus of je er veel waarde aan wilt hechten laat ik aan jou over.

Verder wilde ik nog iets zeggen. Ik heb al meerdere betogen moeten schrijven, en meerdere spreekbeurten gehouden, maar ik heb me nooit zorgen gemaakt over het aantal woorden dat ik nodig zou hebben. Daarnaast kun je inderdaad zoals al eerder gezegd is handig gebruik maken van stiltes. Zou je willen uitleggen waarvoor je deze informatie nodig hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik kom ook op 10 woorden in 6/7 seconden uit dus 0.6/0.7 sec/woord dus ik denk ook zo'n 1000/1200 woorden. Als je die 30.000 in een uur wil praten moet je denk ik een beetje zoals Mathijs van Nieuwekerk praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik moet een betoog houden en die moet een kwartier duren, en ik wil wel een beetje voorbereid zijn...
maar bedankt voor het antwoord
Ik zou ook even af en toe ademhalen, als ik jou was :-)