Wie kan mij een goede omschrijving geven van het woord: Katerjager?

Dit woord las ik met veel plezier net in de zesde druk van de 'Dikke van Dale' uit 1924

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Katerjagen is het nalopen van jonge meisjes/vrouwen, tegen het vallen van de avond, of schemerduister.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nooit van gehoord.
Na wat zoekwerk kom ik een artikel tegen dat zegt:

"Nog een aspirientje want dat is al sedert de jaren negentienhonderd een katerjager over gans de planeet, een paardenmiddel dat miljoenen grieperige mensen er dagelijks bovenop helpt, wat zeg ik, van de gewisse dood redt."
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt er niet op...
AWM
14 jaar geleden
Waar niet op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je uitleg. Het is namelijk veel komischer...
AWM
14 jaar geleden
Ah, het is een raadseltje, je weet het antwoord al.
Gepost in de verkeerde rubriek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Dikke van Dale associeer ik met Taal. Dus dit is de goede rubriek lijkt mij...
AWM
14 jaar geleden
Als je zelf het antwoord op de vraag weet is het een raadsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het correcte antwoord van Patheao...
De man die het woord verzonnen heeft.

Ja, kom maar met die -1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een verrekte moeilijke ; je komt hem alleen maar tegen in teksten die ZO oud Nederlands zijn, dat je er nauwelijks kop of staart aan kunt vinden. Ik kom niet verder dan dat het iets is als ' achter de vrouwtjes aan zitten', en dan specifiek door getrouwde mannen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Onder andere deze tekst kom ik tegen :

" Ofzouw ik op een snolletje leeven, als een Heervan weinig middelen? want dat is tans zo gemeen, gelyk het katerjagen van getrouwde mans."

Kop noch staart, eerlijk gezegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitleg is iets genuanceerder in dat oude dikke boek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook alleen maar in grote lijnen wat ik uit dat stukje behoorlijk vage tekst kan opmaken....daarom ben ik ook wel benieuwd wat het straks precies blijkt te zijn.
AWM
14 jaar geleden
Is uit de tekst niet op te maken dat het gaat om mannen op vrijersvoeten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zoiets maak ik er inderdaad uit op. VOor zover ik de tekst begrijp, want er staan meer woorden in die ik niet ken, staat er iets als " Of zal ik op de zak van een vrouw gaan teren, als een man die niks te besteden heeft ? Want dat is tegenwoordig net zo gewoon als het achter de vrouwtjes aanzitten van getrouwde mannen.
De rest van het verband ontbreekt helaas in de tekst, waardoor het een beetje giswerk is allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het correcte antwoord van Patheao…