Waarom bestaat de uitdrukking 'spierwit'?

Want spieren zijn toch helemaal niet wit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
10.8K

Antwoorden (4)

De spier-schacht is wit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spierwit
Spreekwoorden: (1914) Spierwit,
d.w.z. uiterst wit; eig. zoo wit als de spier, het vleezigst deel van een vogel:......met een moeilijke Latijnse naam.

Ene Kiliaen had gevonden dat het borstvlees van die vogel wel heel erg wit was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niet met onze spieren te maken, maar met wit kippenvlees:

♦ spierwit bn. ‘zeer wit’. Vnnl. Handen wit ghelyck een spiere ‘handen zo blank als wit kippenvlees’ [1619; iWNT spier], Het spierwit vel [1626; iWNT kleeding], Een zilver-blanke hals, spier-witte lange handen [1644; iWNT appelrond]. Samenstelling van → wit en een eerste lid → spier in de Vroegnieuwnederlandse betekenis ‘het witte (beste stukje) vlees van de kip’.

P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek
spierwit* [zeer wit] {1645} vgl. middelnederlands spier [vezel in het lichaam, het witte vlees van vogels en wild] → spier1.

J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek

spierwit bnw. eerst na Kiliaen, genoemd naar spier 1 in de door Kiliaen genoemde bet. ‘wit vlees op de borst van vogels’.

2122. Spierwit,
d.w.z. uiterst wit; eig. zoo wit als de spier, het vleezigst deel van een vogel: carnis delicatoris et tenerioris atque albioris pars in avium pectore, zooals Kiliaen mededeelt, die eveneens wit van den kapuyn gelijk stelt aan spier, q.d. album Het adj. spierwit wordt in de 17de eeuw meermalen aangetroffen; vgl. o.a. Six v. Chandelier, 189: blanker dan een spier; Winschooten, 276: het is soo wit, als een spier, het is spierwit; Sewel, 739: Spierwit, very white, as white as snow; waarnaast thans ook gevormd is spiernaakt, moedernaakt, en het gron. spier in 't witte, geheel in 't wit gekleed (Molema, 395 a); fri. spearneaken, spearnochteren; sa neaken as in spier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de betekenissen van spier is: het witte borstvlees van hoenderachtige vogels.
Spierwit : zo wit als spier (dit witte borstvlees)