Wat is een "ideële brief?"

Voor school heb ik een aantal correspondentie opdrachten gekregen die ik in mijn stage periode bij de Gemeente Zwijndrecht moet afronden, waaronder een ideële brief schrijven. Weet misschien iemand wat dat is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

Een ideële brief is een soort reclameboodschap (meestal ongevraagd) maar dan voor een goed doel (d.w.z. niet voor een commercieel doel of zo). Met een ideëel bericht probeer je iemand ervan te overtuigen dat iets een goed doel is en/of een bepaalde actie, gift etc. te vragen voor dat goede doel.

Vanuit het perspectief van de gemeente zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een gemeenteambtenaar die een (ongevraagde) brief stuurt naar een bedrijf in die gemeente, waarin bijvoorbeeld gevraagd wordt aan een financiële bijdrage voor het aanplanten van een nieuw park. Of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat heeft te maken met een goed doel of algemeen nut.
Zo zijn de Sire-reclamespotjes ook van de Stichting Ideele reclame (e...? misschien hoort de e gewoon bij reclame, weet ik even niet)
Het kan dus gaan over een project voor het milieu in de gemeente, Jantje Beton, de Straatspeeldag, een project om mensen met elkaar in contact te brengen, zoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ideele brief is een brief die je richt aan bv de burgemeester, de koningin of weet ik veel wie, waarin je je ideaal verwoord. Waarin je vraagt om iets voor elkaar te krijgen.

Een ideele brief kun je ook richten aan een groep mensen om jouw ideaal, jouw ideeen te ondersteunen. Zoals een werving voor een goed doel, of een oproep om samen iets te bereiken.

Moeilijke opdracht, maar ik hoop dat je hier iets mee kan. Succes!