Een Luifel betekent als zonnescherm: Markise in het duits

en als afdak Schutzdach of Dachvorsprung.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Luifel = Baldachin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een luifel in het Duits is een Baldachin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knip en plakwerk van wiki:Luifel

Het Duitse woord Laube (de:Laube) betekent gaanderij of is een afkorting van Gartenlaube (prieel of tuinhuisje). Laube is afgeleid van het Duitse woord Laub (loof). Hieruit is af te leiden dat een luifel oorspronkelijk een afdak van bladeren is geweest [1]. In het moderne Duits en Engels bestaat geen apart woord voor het speciale soort afdak dat in het Nederlands met luifel wordt aangeduid.

Als ik dan bij wiki:luifel op duits klik krijg ik http://de.wikipedia.org/wiki/Vordach en staat er Unterstand.

Die baldachin is wel een heel speciaal soort afdak ik zou even bij http://de.wikipedia.org/wiki/Baldachin kijken of je dat echt bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luifel = Vordach oder Schutzdach
Zonnescherm = Sonnenschirm

Toegevoegd na 1 minuut:
Een Baldachin is een baldakijn en dat is weer heel iets anders.