Aardappels of aardappelen?

Welke moet ik gebruiken? Wat is het meeste gebruikte en/of beste meervoud van aardappel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
12.5K

Het beste antwoord

Sommige woorden kunnen in het meervoud een -en én -s krijgen.
Dit is het geval bij aardappel maar ook bij ziekte: ziekten of ziektes.

Google is geen woordenboek maar als je twee schrijfwijzen van een woord bij Google intikt dan krijg je aan de zoekresultaten vaak heel duidelijk te zien welke vorm het meest word gebruikt. Daaruit kun je opmaken welke vorm het meest ingeburgerd is. In dit geval: aardappels: 514.000 resultaten. aardappelen: 1.580.000.

Je zou dus kunnen zeggen dat -en een lichte voorkeur heeft, op zich wel logisch want bij de meeste meervoud-woorden vinden we die vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+10. Leuke google toevoeging ! Bedankt !

Andere antwoorden (3)

Maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het Groene Boekje mag het allebei. Ik gebruik het eigenlijk ook allebei wel eens, terwijl ik met dit soort dingen meestal een duidelijke voorkeur voor een van beide heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag beide.
Maar ik vindt aardappels mooier klinken dan aardappelen.