klopt de zin:; ik ga gaan naar school?

ga is immers een hulpwerkwoord:
Ik ga eten
ik ga slapen

Het klinkt misschien heel raar omdat we het nooit gebruiken, maar het lijkt me wel logisch..

dit is geen huiswerk (:

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Gaan is niet correct als hulpwerkwoord in combinatie met: zijn, hebben, gaan, moeten, kunnen, durven. Naar de toekomst verwijs je gewoonlijk met het hulpwerkwoord zullen, of met de tegenwoordige tijd. De juiste zin is dus: Ik zal naar school gaan, of, Ik ga naar school.

Bronnen:
http://vrttaal.net/taaldatabanken_master/t...

Nee, of het wordt ik ga naar school of ik zal naar school gaan.

Ik ga.... Hij gaat.... Zij gaan....... Jouw zin klopt dus niet!

Gaan eindigd niet op -en. Daarom zeg je niet ik ga gaan. Fietsen, eten en lopen bijvoorbeeld wel.

Nee het klopt niet. het is sowieso een ik vorm dus je kan geen gaan krijgen. tenzij er een andere persoon in de zin staat

Je zegt achterelkaar 2x hetzelfde werkwoord, het klopt dus niet.

Het lijkt wel alsof het kan, maar je gebruikt nu twee keer ongeveer dezelfde betekenis van 'gaan', en dat is overbodig. Daarom kun je wel zeggen 'ik ga fietsen', maar niet 'ik ga gaan'.

Ik ga gaan naar school klopt niet. ‘Gaan’ is in dit geval wel een hulpwerkwoord alleen staat het op de verkeerde plaats: ‘ik ga naar school gaan’ is in tegendeel wel goed Algemeen Nederlands.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100