klopt de zin:; ik ga gaan naar school?

ga is immers een hulpwerkwoord:
Ik ga eten
ik ga slapen

Het klinkt misschien heel raar omdat we het nooit gebruiken, maar het lijkt me wel logisch..

dit is geen huiswerk (:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
In het Frans is het in ieder geval heel normaal om te zeggen, zij zeggen bijvoorbeeld:
Je vais aller à la gare (ik ga gaan naar het station, letterlijk vertaald)
Evenals in het Spaans:
Voy a ir a la huelga (ik ga gaan naar de staking, letterlijk vertaald) Ik dacht misschien vind je dit een leuk voorbeeldje om te zien dat het in andere talen wél vaal gebruikt wordt!
In het Nederlands lijkt het me grammaticaal gezien wel correct, maar daar durf ik geen gif op in te nemen.

Het beste antwoord

Gaan is niet correct als hulpwerkwoord in combinatie met: zijn, hebben, gaan, moeten, kunnen, durven.

Naar de toekomst verwijs je gewoonlijk met het hulpwerkwoord zullen, of met de tegenwoordige tijd.

De juiste zin is dus: Ik zal naar school gaan, of, Ik ga naar school.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, of het wordt ik ga naar school of ik zal naar school gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar grammaticaal is het wel correct,
waarom zou dit een uitzondering zijn? Ik zeg toch ook: ik ben geweest
of
ik heb gehad :/ ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want ik gaan kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar ik ga slapen kan ook, maar ik slapen niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt sowieso niet maar ik kan niet uitleggen waarom.
Ik ga....
Hij gaat....
Zij gaan.......

Jouw zin klopt dus niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan eindigd niet op -en. Daarom zeg je niet ik ga gaan. Fietsen, eten en lopen bijvoorbeeld wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het klopt niet. het is sowieso een ik vorm dus je kan geen gaan krijgen. tenzij er een andere persoon in de zin staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die redenatie klopt niet want: ik zal naar school gaan kan wel en dat is ook een ik-vorm. Ik denk dat het neerkomt op het dubbel gebruik van het woord gaan, wat Barts3cundo zei.
Je zegt achterelkaar 2x hetzelfde werkwoord, het klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt wel alsof het kan, maar je gebruikt nu twee keer ongeveer dezelfde betekenis van 'gaan', en dat is overbodig. Daarom kun je wel zeggen 'ik ga fietsen', maar niet 'ik ga gaan'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga gaan naar school klopt niet. ‘Gaan’ is in dit geval wel een hulpwerkwoord alleen staat het op de verkeerde plaats: ‘ik ga naar school gaan’ is in tegendeel wel goed Algemeen Nederlands.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Nee. Ik ga naar school gaan is geen goed Nederlands.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55 Gaan is een hulpwerkwoord. Je kan het vervangen door een ander werkwoord: ‘ik ga naar school VERTREKKEN’ en dan klopt de zin ook. Dus is dit volgens de grammaticaregels juist.