Waarom is "hun hebben" niet goed Nederlands?

Je kan het toch gewoon zeggen? Hun of zij, dat maakt toch niet uit? Of je het nou schrijft of niet. Er wordt allebei hetzelfde mee bedoelt: een groepje mensen

Hun hebben gewonnen
Zij hebben gewonnen

hun eten een ijsje
zij eten een ijsje

Dat maakt toch geen verschil of wel? En wat is het verschil en hoe moet je het dan in de juiste vorm gebruiken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt een bezittelijk voornaamwoord als 'hun' nooit als onderwerp in een zin gebruiken, daar zijn (o.a.) persoonlijke voornaamwoorden als 'zij' voor. Vergelijk het eens met de tweede persoon enkelvoud: Hij heeft gewonnen of Zijn heeft gewonnen. en de eerste persoon enkelvoud: Ik heb gewonnen of Mijn heb gewonnen En dan nog de eerste persoon meervoud: Wij hebben gewonnen of Ons hebben gewonnen Je ziet gelijk wat er mis is...

Hun is bezittelijk voornaamwoord: het is hun boek. Zij is onderwerp. Hun kan nooit onderwerp zijn. Toegevoegd na 53 seconden: "zinnen als Hun hebben dat gedaan worden in Nederland wel veel gebruikt, maar zijn geen standaardtaal. Standaardtaal is Zij hebben dat gedaan. Hun is in de standaardtaal een niet-onderwerpsvorm van het persoonlijk voornaamwoord en wordt gebruikt als indirect object (bijvoorbeeld Ik geef hun een boek). Toelichting Het persoonlijk voornaamwoord voor de derde persoon meervoud heeft in de standaardtaal de volgende vormen: zij (onderwerpsvorm), hen/hun (niet-onderwerpsvorm), haar (vrouwelijke niet-onderwerpsvorm, archaïsch) en ze (gereduceerde onderwerps- en niet-onderwerpsvorm). Als onderwerp kunnen dus alleen de vormen zij en ze worden gebruikt; in beklemtoonde positie alleen zij. In de praktijk komt in Nederland, in beklemtoonde positie, dikwijls hun voor in plaats van zij. Dit gebruik wordt door velen beschouwd als onverzorgd en plat, en verdient dan ook geen navolging, ook niet in informele spreektaal." http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/400

Er bestaan grammaticale regels in de Nederlandse taal die een bepaalde zinsstructuur afdwingen. Bot gezegd; met 'hun' bedoel je inderdaad een groepje mensen; hun fiets is de fiets van dat groepje mensen. Hun hebben zou dus duiden op een 'hebben' van datzelfde groepje mensen. Wat is dat voor iets? Een 'hebben?' Ik heb nog nooit een 'hebben' gezien. Evengoed is het andersom ook fout; als datzelfde groepje mensen uit 'zij hebben' een fiets heeft, dan is dat niet 'zij fiets'

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/400
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politi...

Er zijn nou eenmaal regels voor taal. Die veranderen door de jaren heen dus wellicht dat over een paar jaar hun hebben wel goed zou zijn. Als het gaat om wat wij onderling begrijpen heb je gelijk natuurlijk. Het wordt lastiger als je nederlandse talen als fries en limburgs of plaatselijke dialecten tegen elkaar gaat spreken. Helemaal vervelend wordt het als je aan een buitenlander de nederlandse taal moet leren. Vandaar dus (soms onzinnig lijkende) regels. Hun hebben is trouwens fout omdat "hun" een vervoeging is van "zij" : ZIJ zeggen; dit is van HUN, ik geef dit aan HUN etc. Vergelijk : IK zeg, dit is van MIJ, geef dit aan MIJ etc. Je zegt toch ook niet "Mij heb"(met "sjieke" woorden: hun is genitivus of dativus; zij is infinitivus)

'Hun hebben' is geen goed Nederlands omdat hun een bezittelijk voornaamwoord is. Het is hun fiets, Zij hebben hun fiets daar gestald. Hun gebruik je ook als het de functie heeft van meewerkend voorwerp waar geen voorzetsel voor staat. Ik heb -hun- het boek gegeven. Ik deel het -hun- mee. Je hebt met een meewerkend voorwerp te maken als je 'hun' kunt vervangen door 'aan hen'. Je hoort toch ook niet zeggen; 'haar'of 'hem' heeft ? In feite is dit hetzelfde. Zij heeft haar moeder geplaagd en hij geeft het aan hem. Zo is het dus ook; zij hebben hun moeder geplaagd.

"Hun hebben" is gewoon dialect. Daar is niks mis mee, maar het is geen correct Nederlands. Het moet zijn: "Zij hebben".

'Hun' mag alleen gebruikt worden als meewerkend voorwerp zonder voorzetsel of als bezittelijk voornaamwoord. Je mag dus alleen 'hun' zeggen als je het kunt vervangen door 'aan/voor hen' of als er een (zelfstandig) naamwoord achter staat en je het dus bezittelijk gebruikt. Bijvoorbeeld: Ik heb hun een boek gegeven. Te vervangen door: Ik heb aan hen een boek gegeven. Hun huis is groot. Te vervangen door bijv.: Mijn/Jouw/Zijn/Ons/Jullie/Uw huis is groot.

Bronnen:
school

Het gebruik van het woord "hun" als onderwerp van een zin is geen correct Nederlands. Maar, zoals je zelf zegt, je kunt het wel gewoon zeggen. Je kunt namelijk alles zeggen wat je wilt. De vraag is alleen wat anderen daarvan denken. Er zijn talloze mensen in Nederland die tegenwoordig dit slordig gebruik van het woord "hun" hanteren. Bedenk alleen wel dat je in meer belangrijke situaties waarschijnlijk niet serieus genomen zult worden als je het gebruik van je eigen taal niet goed onder de knie hebt. Zoals tijdens een vergadering, een overleg, een serieus gesprek, een sollicitatiegesprek enz. enz. Hun is gewoon een bezittelijk voornaamwoord, zoals anderen hier al eerder hebben geantwoord. Als je toch weet dat je eigenlijk "zij" moet gebruiken, waarom zou je dat dan niet doen? Het staat een stuk netter en intelligenter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100